Dilemmatrening. Systematisk etisk refleksjonsveiledning på sykehus
Abstract
I denne masteroppgaven handler tema om etisk refleksjonsarbeid på sykehus, i et verdibasert perspektiv. Bakgrunnen er at mange sykepleiere på sykehus opplever blant annet moralsk stress og mange slutter i yrket. Formålet med studiet er å se på om etisk refleksjonsveiledning i gruppe, og hvordan det oppleves av sykepleierne. Hva er det som vanskeliggjør etisk refleksjon i arbeidshverdagen til sykepleierne? Hvordan kan det stimulere til kloke valg, og påvirker det motivasjonen til sykepleierne på noen måte? I denne forskningen er kvalitativ metode og design er blitt brukt. Systematisk etisk refleksjonsveiledning ble gjennomført som et prosjekt med kurs spå 45 min per uke over 6 uker til 8 sykepleiere på sykehuset. Sykepleierne ble intervjuet med semistrukturert fokusgruppeintervju. Systematisk tekstkondensering (STD) ble brukt til å gjennomføre analysen.
Forskningen viste at:
Terskelen kan være høy for å snakke sammen om etiske dilemma
Tidspress og høy arbeidsbelastning gjør at verdier kommer i press, og det blir vanskelig å reflektere
Lite dilemmatrening
Økt kunnskap, etisk bevissthet og kompetanse i praksis
Økt mot til å stå i vanskelige situasjoner og mot til å fremme sitt perspektiv
Reduserer moralsk stress
Betydningen av å dele med hverandre: gir større tilhørighet, bedre samhold og trygghet, støtte hverandre
Tid og rom for etisk refleksjon oppleves som viktig