Forhåndssamtale. Helsepersonells, pasienter i hemodialyse og deres pårørendes erfaringer med forhåndssamtale
Abstract
Innledning: I denne litteraturstudien skal jeg undersøke hvilke erfaringer helsepersonell, pasienter i hemodialysebehandling og deres pårørende har med forhåndssamtaler (advance care planning). Målet med forhåndssamtaler er å fremme pasiententmedvirkning for valg av behandling. Det er et relativt nytt begrep og lite etablert i Norge, men regjering og nasjonale føringer arbeider med å implisere dette i norsk helsevesen.
Problemstilling: Hvilke erfaringer har helsepersonell, pasienter i hemodialysebehandling og deres pårørende med bruk av forhåndssamtale for livets avslutning?
Metode: Dette er en systematisk litteraturstudie med søk i helsefaglige databaser.
Resultat: Funn fra åtte artikler viser ulike erfaringer med forhåndssamtaler. Det er enighet mellom deltakerne at forhåndssamtaler bidrar positivt til pasientens medvirkning til behandling ved livets slutt. Likevel viser resultater at det er store utfordringer knyttet til gjennomføring av forhåndssamtaler. Samtalene er ofte for sent gjennomført grunnet etiske og juridiske problemstillinger, usikkerhet om hvem som skal ta initiativ til samtaler, lav kunnskap og kompetanse hos pasienter og helsepersonell.
Konklusjon: Denne litteraturstudien viser at helsepersonell, pasienter og pårørende erfarer at forhåndssamtaler er nyttige for å fremme pasientens medbestemmelse. Resultater fra forskning, annen litteratur, nasjonale føringer og lovverk viser viktigheten med gjennomføring av forhåndssamtaler og det å arbeide for å øke kompetansen hos helsepersonellet. Det arbeides derfor med å utvikle verktøy for det norske helsevesenet etter anbefaling fra norske myndigheter.