Miljøterapeuten. Miljøterapeuten sin opplevelse av sin arbeidshverdag
Abstract
Denne studien har undersøkt problemstillingen: «Hvordan opplever miljøterapeuter på omsorgsinstitusjon for ungdom at de klarer å møte ungdommenes behov»? Mine forskningsspørsmål var:
- Hvordan påvirkes miljøterapeutene av sin personlige og profesjonelle erfaring i møte med ungdommen?
- Hvordan påvirker arbeidskonteksten hvordan miljøterapeutene møter ungdommene?
- Hvordan møter miljøterapeutene systemene rundt ungdommene?
Hensikten med studien var å undersøke hvordan miljøterapeuter på omsorgsinstitusjon for ungdom opplever å møte ungdommenes behov. Det vil være nyttig kunnskap til de som arbeider i barnevernet ved omsorgsinstitusjoner nå og i fremtiden. Det er en bevisstgjøring av hvordan bakgrunn kan påvirker den du er i dag, hvordan arbeidsplassen påvirker hvordan du jobber og hvordan omsorgsinstitusjonene samarbeider med systemene rundt ungdommen.
Jeg har benyttet systematisk tekstkondensering som er inspirert av Giorgi og modifisert av Kristi Malterud som analysemetode. Det er en hermeneutisk fenomenologisk undersøkelse hvor jeg tolker hvordan miljøterapeutene opplever å møte behovene til ungdommene som bor på omsorgsinstitusjon.
Oppgaven ga fire hovedfunn:
1. Hvordan miljøterapeutene arbeider for å møte behovene til ungdommene påvirkes av arbeidskonteksten
2. Hvordan miljøterapeutene arbeider for å møte behovene til ungdommene, påvirkes av tidligere personlige og profesjonelle erfaringer. Tidligere erfaringer kan påvirke yrkesvalg og hvordan miljøterapeutene jobber på sin arbeidsplass.
3. Miljøterapeutene møter behovene til ungdommene gjennom å bygge trygge og tydelige relasjoner, vise kjærlighet, ha tid og tåle uttrykkene til ungdommen og gjennom å lytte til barnets stemme. Kjønn kan spille en rolle i relasjonene og hvordan man viser kjærlighet.
4. For å møte behovene til ungdommene er miljøterapeutene enig i at systemene rundt ungdommen er viktig for en god utvikling. Samarbeidet med de ulike systemene varier på de ulike institusjonene og hvordan ungdommen opplever kontakten med de ulike instansene varierer ut ifra relasjoner de med de ulike systemene.
Funnene tyder på at for at miljøterapeutene skal oppleve å møte ungdommenes behov, er det flere faktorer som spiller inn. Alt fra erfaringer, valg av yrke, arbeidsplassen sin kontekst, hvem som har definisjonsmakten, hvordan relasjon man har, hvordan man tolker og viser brukermedvirkning og kjærlighet og hvilke systemer som er rundt ungdommen og hvordan det samarbeidet fungerer.
Jeg håper funnene i studien kan bidra til å gi et bilde av hvordan det oppleves for miljøterapeuter å møte behovene til ungdommene som bor på en omsorgsinstitusjon.