Show simple item record

dc.contributor.authorMoe, Olav
dc.date.accessioned2022-09-09T09:14:00Z
dc.date.available2022-09-09T09:14:00Z
dc.date.issued2022-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016814
dc.descriptionMaster i Community Development and Social Innovation. VID Stavanger, 2022en_US
dc.description.abstractOppgavens problemstilling er: I hvilken grad har Veiviserprosjektet i Sola kommune fremmet migrantenes hverdagsintegrering i lokalsamfunnet? Jeg har tatt utgangspunkt i følgende delspørsmål: I hvor stor grad fremmer Veiviserprosjektet migrantenes språkkunnskaper? I hvor stor grad fremmer Veiviserprosjektet migrantenes sosiale trivsel i hverdagen? I hvor stor grad fremmer Veiviserprosjektet migrantenes deltakelse i lokal- og sivilsamfunnet? I hvor stor grad bidrar Veiviserprosjektet til å gi migrantene økt kunnskap om det norske samfunnet og norsk kultur? Veiviserprosjektet er et initiativ fra Kirkens Bymisjon og er organisert slik: En nyankommet migrant, en etablert migrant og en norskfødt frivillig deltaker møtes en gang i uken for å gjøre ulike aktiviteter i lag, og for å snakke norsk sammen. Den gruppen som jeg intervjuet bestod imidlertid av fire deltakere, tre migranter og en etnisk norsk deltaker. Metode: Jeg har anvendt kvalitativ metode. Jeg har benyttet meg av semistrukturerte intervjuer av totalt fem informanter, med utgangspunkt i delspørsmålene ovenfor. I tillegg til deltakerne av prosjektet i Sola kommune, har jeg intervjuet lederen for Veiviserprosjektet. Hun har bidratt med viktig informasjon om administrative, økonomiske og organisatoriske sider ved prosjektet. Funn: I analysen av datamaterialet mitt kommer det frem at deltakerne i Veiviserprosjektet opplever trygghet og sosial tilhørighet ved å delta i dette prosjektet. Dataene viser videre at migrantene synes det er givende å ha en møteplass med andre migranter og en etnisk norsk deltaker. I gruppen kan de praktisere norsk muntlig og bl.a. få svar på formaliteter som hjelper dem med å behandle opplysninger fra offentlige etater. Drøfting: Funnene indikerer at deltakelse i Veiviserprosjektet bidrar til økte språkkunnskaper, økt trivsel og et bedre sosialt nettverk. Migrantene hadde mer mangelfulle språkkunnskaper enn antatt, og dette førte til at svarene ble mindre utdypende enn forventet. Datamaterialet kunne blitt mer presist dersom migrantene hadde hatt bedre norskkunnskaper. Konklusjon: Funnene tyder på at prosjektet bidrar til hverdagsintegrering av migrantene som deltar. Det at migrantene hadde mangelfulle språkkunnskaper, kan ha svekket validiteten i forskningsprosjektet. Migrasjonsstrømmen i Europa i dag ser ut til å være økende. Integreringsprosjekter som Veiviserprosjektet er derfor viktigere enn noen gang før. Slike prosjekt er også i tråd med regjeringens mål om å legge til rette for bedre hverdagsintegrering av migranter i Norge.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectintegreringen_US
dc.subjectmedborgerskapen_US
dc.subjectsamfunnsdeltakelseen_US
dc.subjectmigrasjonen_US
dc.subjectinnvandrereen_US
dc.titleVurdering av Veiviserprosjektet som integreringsprosjekt Hverdagsintegrering for migranter i Sola kommuneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber73en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal