Livet etter hjernekreft i barndommen
Student paper, others
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2830102Utgivelsesdato
2021-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Introduksjon: Stadig flere barn og ungdom overlever hjernekreft. Vekst og utvikling i disse aldersgruppene representerer en stor sårbarhet for seneffekter. Samlet sett vil barn og ungdom som er behandlet for svulst i hjernen ofte ha sammensatte vansker. For å kunne hjelpe denne gruppen overlevere til best mulig liv etter kreften, er det nødvendig å utforske hvordan de selv opplever sin livskvalitet.
Problemstilling: Hvordan oppleves livskvaliteten for overlevere av hjernekreft i barne- og ungdomsalder?
Metode: Litteraturstudie ble anvendt. Det ble utført søk i databasene Cinahl, PubMed, Medline og SveMed+, med ulike søkeord i forskjellige kombinasjoner. Relevante forskningsartikler ble trukket ut og analysert. Videre ble disse drøftet i forhold til hverandre, samt opp mot faglitteratur og praksiserfaring.
Resultater: 3 hovedfunn kunne trekkes ut fra forskningsartiklene. Disse funnene beskrev hvordan livskvaliteten for overlevere av hjernekreft i barne- og ungdomsalder oppleves. Hovedfunnene var: 1) fysiske begrensninger, 2) psykososial funksjon og 3) skole, utdanning og arbeid.
Konklusjon: Litteraturstudiet konkluderer med at overlevere av hjernekreft i barne- og ungdomsalder har sammensatte seneffekter og utfordringer, som bidrar til dårlig livskvalitet for mange. Det trengs mer spesialisert oppfølging av denne gruppen overlevere, som vil kunne sikre at flere opplever bedre livskvalitet.