Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrekke, Malene
dc.contributor.authorSolberg, Beate
dc.contributor.authorSæther, Kristin Marie
dc.contributor.authorØygarden, Anne-Martha Utne
dc.contributor.authorMartinsen, Jan Ivar
dc.contributor.authorGlavin, Kari
dc.date.accessioned2021-05-18T07:59:17Z
dc.date.available2021-05-18T07:59:17Z
dc.date.created2021-05-16T10:00:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSykepleien Forskning, 2021, 16, 1-20en_US
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2755355
dc.description.abstractBakgrunn: Helsestasjonstjenesten er i kontakt med nesten alle foreldre og barn det første leveåret og frem til skolestart og har en sentral rolle med å veilede, støtte og trygge foreldrene. Oslo kommune har i tillegg til det ordinære helsestasjonsprogrammet iverksatt hjemmebesøksprogrammet «Nye familier» som en del av helsestasjonstilbudet for å gi ekstra støtte til alle førstegangsforeldrene. Helsedirektoratet iverksatte våren 2020 midlertidige nasjonale retningslinjer for helsestasjonstjenesten som følge av covid-19, der helsestasjonsprogrammet ble kraftig redusert. Hensikt: Hensikten med undersøkelsen var å kartlegge hvordan førstegangsmødre erfarte helsestasjonstilbudet i forbindelse med covid-19- pandemien. Vi ønsket også å undersøke om førstegangsmødre som mottok hjemmebesøksprogrammet «Nye familier», hadde andre erfaringer enn dem som ikke mottok programmet. Metode: Studien var en tverrsnittsundersøkelse, og dataene ble samlet inn ved å bruke Nettskjema. Deskriptive analyser ble utført i SPSS. Studien rekrutterte mødre som deltar i forskningsprosjektet «Nye familier». Resultat: Responsraten var 62 prosent (111 mødre). Syttiåtte mødre (70 prosent) hadde benyttet en eller ere kontaktformer til helsestasjonen, og re (4 prosent) hadde ikke fått kontakt med en helsesykepleier ved behov. En større andel av mødrene i bydelene med hjemmebesøksprogrammet (intervensjonsbydelene) hadde hatt kontakt med helsestasjonen (p = 0,028). Mødrene som hadde hatt telefonkontakt, rapporterte at slik kontakt fungerte dårligere (n = 17 / 63 prosent) eller like godt (n = 5 / 19 prosent) som tidligere helsestasjonskonsultasjoner. Majoriteten av mødrene (n = 71 / 64 prosent) hadde erfart helsestasjonstilbudet som forventet. Konklusjon: En stor andel av mødrene hadde vært i kontakt med helsestasjonen i perioden, og signikant ere i intervensjonsbydelene enn i kontrollbydelene. Mer enn en tredjedel av mødrene rapporterte at de kk utilstrekkelig informasjon om endringer i tjenestetilbudet i perioden. Mødrene foretrakk det ordinære tilbudet, men så likevel ut til å tilpasse seg endringene og det tilbudet som ble gitt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk Sykepleierforbunden_US
dc.subjectCovid-19en_US
dc.subjecthelsestasjoneren_US
dc.subjecthelsesykepleiereen_US
dc.subjecthjemmebesøken_US
dc.subjecttverrsnittstudieen_US
dc.subjectførstegangsmødreen_US
dc.titleHelsestasjonstilbudet i Oslo under covid-19 – førstegangsmødres erfaringeren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpen Accessen_US
dc.source.pagenumber1-20en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.journalSykepleien Forskningen_US
dc.identifier.doi10.4220/Sykepleienf.2021.85932
dc.identifier.cristin1910232
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel