Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNautvik, Kjellaug Tvedt
dc.contributor.authorRøykenes, Kari
dc.date.accessioned2021-04-19T10:25:43Z
dc.date.available2021-04-19T10:25:43Z
dc.date.created2019-08-12T12:59:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationUNIPED. 2020, (01), 58-69.en_US
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2738324
dc.description.abstractBakgrunn: Rammeplan for sykepleierutdanning stiller krav om at studenter skal ha handlingskompetanse. Helsevesen og samfunn forventer kvalitet på omsorg og behandling. Praksisfelleskapet har stor betydning for hvordan studenter opplever praksissituasjonen, og opplevelsene farges av hvordan de ivaretas av kollegaer og samarbeidspartnere. Studentuttalelser tilsier at hjemmesykepleie er aktuelt som fremtidig arbeidsplass, men mange føler seg utrygge og lite rustet til å møte et arbeidsmiljø der de ofte står alene i vurderinger og avgjørelser. Hensikt: Oppøve studenters mestringsopplevelse ved å gi dem oppgaver og funksjoner som bidrar til større handlingskompetanse i klinisk praksis. Metode: Fokusgruppeintervju av 35 bachelorstudenter i sykepleie, som deltok i prosjekt legemiddelhåndtering i hjemmesykepleien Resultat: Sykepleierstudenters opplevelse av å være delaktig i viktige funksjoner bidrog til et realistisk syn på nødvendig kompetanse i hjemmesykepleien, samt erfaring i tverrfaglig arbeid i helsetjenesten. Legemiddelsamstemming er en metode der helsepersonell i samarbeid med pasient skal sikre korrekt informasjon og administrering av pasientens legemiddelbruk. Studiet viser at studenter som får bidra inn i praksisnære prosjekter tar mer helhetlig del i praksisfellesskapet og tar viktige steg mot handlingskompetanse.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.subjecthjemmesykepleieen_US
dc.subjectpraksisfellesskapen_US
dc.subjectlegemiddelsamstemmingen_US
dc.subjecttryggheten_US
dc.subjecthandlingskompetanseen_US
dc.subjectpasientsikkerheten_US
dc.title«Nei, det nytter ikke å fortelle meg det, jeg må oppleve det selv…». Sykepleiestudenters opplevelse av deltakelse i prosjekt legemiddelhåndtering under praksisstudieten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpen Accessen_US
dc.source.pagenumber58-69en_US
dc.source.volume43en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue01en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2020-01-06
dc.identifier.cristin1715288
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel