Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHavnås, Hege
dc.date.accessioned2020-09-08T12:00:55Z
dc.date.available2020-09-08T12:00:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676881
dc.description.abstractDenne kvalitative studien omhandler terapeuters arbeid med å fremme empowerment i en evidensbasert behandlingsmetode som Parent Manangement Training – Oregonmodellen (PMTO). Problemstillingen var: Hva sier terapeutene om sitt arbeid for å fremme empowerment i PMTO-behandlingen? Forskningsspørsmålene var: 1) Hvordan mener terapeuter PMTO- behandlingen påvirker foreldrenes motivasjon og tro på egen kompetanse? 2) Hvordan bidrar terapeuter til at foreldrene selv er i førersetet av endringsarbeidet knyttet til sitt barn? 3) Hva gjør terapeuter for at foreldre deler egne refleksjoner, tanker og erfaringer om barneoppdragelse i PMTO-behandlingen? 4) Hva er terapeutenes refleksjoner rundt hvordan de forholder seg til maktperspektivet i PMTObehandlingen? Fire PMTO-terapeuter har delt sine erfaringer og refleksjoner gjennom kvalitative intervjuer. Som metode for innsamling og analyse av data har jeg benyttet fortolkende fenomenologisk analyse (IPA), og kom frem til 3 hovedfunn og 6 underkategorier. Informanter har klare tanker om hva som fremmer empowerment i PMTO. De gir uttrykk for at de bidrar som en katalysator for endring gjennom å 1) tilrettelegge for en god relasjon mellom terapeut og familie, 2) overføre egen begeistring for arbeidsmetoden til familien og 3) formidle håp, som igjen bidrar til å mobilisere familiens egne krefter. Informantene uttrykker videre at arbeidsmetoden bidrar til egenutvikling og fremhever at 1) familien selv definerer mål og ønsker for behandlingen, 2) familien får redskaper til å mestre foreldreskapet tilpasset den enkelte familie og 3) at rollespill og øvelse på konkrete ferdigheter bidrar til mestring. De understreker også viktigheten av et positivt fokus der terapeuten sammen med familien oppdager familienes iboende ressurser som kan bygges videre på. Selv om informantene mener arbeidsmetoden fremmer arbeidet med empowerment, formidler de samtidig skepsis knyttet til grensesettingsverktøyet «pausetid», og mener at det kan være hemmende for å fremme empowerment. Det empiriske materialet er drøftet i lys av relevant teori og tidligere forskning på PMTO med utgangspunkt i følgende nøkkelord: relasjon, begeistring og makt. Slik jeg forstår informantene, er det flere faktorer som bidrar til empowerment i PMTO-terapi: arbeidsmetoden i seg selv, terapeutene som utøver den, og familiens eget bidrag. Det ser ut 3 til å være kombinasjonen av disse faktorene som til sammen fremmer empowerment i en evidensbasert metode som PMTO.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Osloen_US
dc.subjectfamilieterapien_US
dc.subjectsamskapingen_US
dc.subjectrelasjoneren_US
dc.subjectmakten_US
dc.subjectevidensen_US
dc.subjectempowermenten_US
dc.subjectParent Manangement Training – Oregonmodellen (PMTO)en_US
dc.titleEmpowerment og PMTO. En kvalitativ studie av hvordan terapeuter fremmer empowerment i en evidensbasert metodeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber86en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel