Familieterapeuten i en barnevernskontekst. Diskursanalyse av familieterapeuters arbeid med hjelpetiltak i barnevernet
Abstract
Denne oppgaven er en kvalitativ studie basert på intervjuer av familieterapeuter ved to ulike barneverntjenester i østlandsområdet vinteren 2019. Problemstillingens som besvares i oppgaven er:
Hvilke diskursive dilemmaer oppstår når man som systemisk orientert familieterapeut arbeider i en barnevernskontekst, og hvordan kan disse dilemmaene påvirke arbeidet med hjelpetiltak?
Spørsmålene besvares med en diskursanalytisk tilnærming, der jeg ut fra min analyse fant at familieterapeutene opplever mange diskursive dilemmaer i sitt arbeid med hjelpetiltak i barneverntjenesten. Jeg fant også at disse dilemmaene i stor grad påvirker familiene som mottar veiledning. Dilemmaene handler om balansen mellom hjelper og kontrollør, mellom tradisjonelle diskurser i barnevernet og familieterapeutiske ideer, mellom tidspress og tid til endring og mellom faktabaserte fortellinger om familier og utvidelser av familiers narrativer. Disse dilemmaene påvirker familienes muligheter til å ta imot hjelp, til å åpne opp for egen sårbarhet, til å medvirke i egen sak og til å oppleve at de er en verdig dialogpartner.
Det har i arbeidet med denne oppgaven vært viktig for meg å se på hvilke muligheter familieterapeuter har til å snakke frem forandring av asymmetriske maktforhold mellom barneverntjenesten og familier, og jeg fant at familieterapeuter er med på å endre praksis når de snakker frem systemiske perspektiver til andre ansatte og når de møter familiene med ideer om at virkeligheten konstrueres i dialogen med den andre.