“Jeg hadde ikke ansatt meg selv en gang, jeg”. En litteraturstudie om sosialfaglig gruppearbeid og arbeidsinkludering.
Abstract
Sosialfaglig gruppearbeid er en av flere tilnærminger i sosialt arbeid, og brukes blant annet i NAV og hos tiltaksarrangører. En mulig kontekst for arbeidet er med arbeidsledige deltakere, der målet er å bli arbeidsinkludert. Oppgavens mål er å undersøke om tilnærmingen er en effektiv metode for å skape arbeidsinkludering. Svaret søkes gjennom problemstillingen «På hvilken måte kan sosialfaglig gruppearbeid bidra til å fremme arbeidsinkludering?» og ved bruk av metoden litteraturstudie. Studien etterstreber å bruke nye og relevante forskningsstudier. Sentrale temaer i besvarelsen er kjennetegn ved arbeidsledige, barrierer i arbeidslivet, arbeidsinkludering, drivkrefter i gruppearbeid og anerkjennende metode. I tillegg belyses teori gjennom et par empiriske eksempler. Litteraturstudien konkluderer med at sosialfaglig gruppearbeid kan ha størst effekt i bruk med deltakere som har en tilknytning til arbeidslivet, såkalt place then train. Økt støtte i gruppearbeid kan bidra til at deltakerne forblir i arbeidslivet og forebygger frafall.