Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerge, Sara Igesund
dc.date.accessioned2019-09-11T12:34:00Z
dc.date.available2019-09-11T12:34:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2616365
dc.description.abstractTittel: Hvordan kan sykepleier gjennom veiledning fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1? Introduksjon: Hvert år forekommer det 300 nye tilfeller av diabetes type 1 av personer under 15 år i Norge. Mange blir rammet av denne sykdommen, og tallene øker stadig. Barna må etterhvert lære seg å mestre den ny-oppståtte sykdommen sin, noe som kan by på utfordringer. Metode: En litteraturstudie som bygger på å samle litteratur fra skriftlige kilder som fag- og forskningsartikler i tillegg til faglitteratur. Teori: Studien har tre hovedtemaer for å belyse problemstillingen om hvordan sykepleier kan bidra til å fremme mestring hos barn gjennom veiledning: 1. Barnets psykososiale behov 2. Kommunikasjon med mening 3. Dialogens ulike metoder Konklusjon: Sykepleier kan bidra til mestringsfølelse hos barna ved å skape en relasjon til barnet gjennom et menneske-til-menneske-forhold, inkludere de i undervisningen, samt tilpasse informasjonen som blir gitt til barnet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonova Oslonb_NO
dc.subjectsykepleienb_NO
dc.subjectdiabetesnb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.titleBarn og diabetes type 1: Hvordan kan sykepleier gjennom veiledning fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber40nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel