Barn og diabetes type 1: Hvordan kan sykepleier gjennom veiledning fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1?
Abstract
Tittel: Hvordan kan sykepleier gjennom veiledning fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1?
Introduksjon: Hvert år forekommer det 300 nye tilfeller av diabetes type 1 av personer under 15 år i Norge. Mange blir rammet av denne sykdommen, og tallene øker stadig. Barna må etterhvert lære seg å mestre den ny-oppståtte sykdommen sin, noe som kan by på utfordringer.
Metode: En litteraturstudie som bygger på å samle litteratur fra skriftlige kilder som fag- og forskningsartikler i tillegg til faglitteratur.
Teori: Studien har tre hovedtemaer for å belyse problemstillingen om hvordan sykepleier kan bidra til å fremme mestring hos barn gjennom veiledning: 1. Barnets psykososiale behov 2. Kommunikasjon med mening 3. Dialogens ulike metoder
Konklusjon: Sykepleier kan bidra til mestringsfølelse hos barna ved å skape en relasjon til barnet gjennom et menneske-til-menneske-forhold, inkludere de i undervisningen, samt tilpasse informasjonen som blir gitt til barnet.