Master i medborgerskap og samhandling / Master's Theses in citizenship and co-operation
Recent Submissions
-
Varig tilrettelagt arbeidsplass og medborgerskap. En kvalitativ studie av betydningen varig tilrettelagte arbeidsplasser har for medborgerskapet til arbeidstakere
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål: Bakgrunnen for denne studien handler om at personer med utviklingshemming gjennom tidene har hatt dårligere forutsetninger for å oppleve et fullstendig medborgerskap. Gjennom lover og reformer har denne ... -
Å Ivareta medborgerskapet for personer med demens. En kvalitativ studie av tjenesteyteres erfaringer til personer med demens på sykehjem, personsentrert omsorg og medborgerskap
(Master thesis, 2023)Vi står ovenfor en fremtid hvor det vil bli flere personer som lever med demens. I denne studien legges det vekt på tjenesteyting til personer med demens, personsentrert omsorg og medborgerskap. Nettopp for å skape mer ... -
Ensomhet og et idiosynkratisk prekariat En multimodal tilnærming for økt forståelse, forebygging og redusering av ensomhet hos personer med utviklingshemming, i et medborgerskapsperspektiv.
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker ensomhet hos personer med utviklingshemming, i et kulturelt medborgerskapsperspektiv. Problemstillingen er: «Hva kjennetegner uttrykk for ensomhet i utviklingshemmedes visuelle kunstutøvelse, og ... -
Erfaringer om medvirkning i egen rehabilitering. Dybdeintervju med personer som har blitt rammet av hjerneslag og hatt rehabiliteringstjenester i sin hjemkommune
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål: En økning i antall overlevende etter hjerneslag har ført til stadig flere som har behov for rehabilitering. Kommunene skal imøtekomme behovet for rehabilitering, og utformingen av rehabiliteringstjenester ... -
Helsekompetanse i møte med personer med mild til moderat utviklingshemming. En kvalitativ undersøkelse blant helsepersonell i kommunehelsetjenesten
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg konseptet helsekompetanse og dets relevans for personer med mild til moderat utviklingshemming, og hvordan forståelser av selvbestemmelse og autonomi kan kaste lys over denne tematikken. ... -
Demensvennlig samfunn – demensvennlig kirke? : En kvalitativ undersøkelse av muligheter for deltakelse og medborgerskap i menigheter i Den norske kirke
(Master thesis, 2023-05)Stadig flere mennesker over hele verden har demens. I Norge lever om lag 101 000 mennesker med demens, og antallet tilfeller forventes å dobles innen 2040. Et viktig trekk er at om lag to tredjedeler av de demenssyke bor ... -
En kvalitativ studie av autisters erfaringer og meninger om grunnskolen i et medborgerskapsperspektiv «Føles fremdeles som et levende helvete»
(Master thesis, 2022-12)Masteroppgavens problemstilling er: «Hvilke erfaringer og meninger har autister med et likeverdig og inkluderende opplæringstilbud i grunnskolen?». Masteroppgaven er en kvalitativ studie som har benyttet «brevmetoden» ... -
Folkehelsekoordinatorens arbeidsoppgaver som ansatt i kommunen
(Master thesis, 2022-12)Denne masteroppgaven har som mål å belyse hvilke arbeidsoppgaver folkehelsekoordinatorer vektlegger i sitt arbeid med folkehelse i kommunen. Folkehelsekoordinatorer er ansatt både i kommunen og fylkeskommunen, og har ... -
«Hva er viktig for deg?» - samtalen som verktøy for å styrke medborgerskap til pasienter som mottar hjemmesykepleie
(Master thesis, 2022-12)Formålet med oppgaven er å se på hvordan de hjemmebaserte tjenestene ivaretar anbefalingen om å stille spørsmålet «Hva er viktig for deg?» i møtet med pasienter som mottar hjemmesykepleie. For å undersøke dette har det ... -
ASK og medbestemmelse hos elever i spesialpedagogiske avdelinger En kvalitativ studie om opplæring i ASK
(Master thesis, 2022-12)Sammendrag: Denne studien handler om ASK (alternativ supplerende kommunikasjon) og medbestemmelse hos elever i spesialpedagogiske avdelinger. Målet og ønsket med denne studien var å se på hvordan avdelingene legger ... -
Individuell plan og medborgerskap. En kvalitativ studie om pårørendes opplevelse av involvering og samhandling gjennom individuell plan og koordinator
(Master thesis, 2022-12)Bakgrunn og formål: Denne studien omhandler pårørendes opplevelse av involvering og samhandling gjennom individuell plan og koordinator på kommunalt nivå. Problemstillingen jeg har jobbet ut ifra er: Hvordan erfares ... -
Praksis ledelse og positiv atferdsstøtte innenfor heldøgns omsorgstjenester til personer med psykisk utviklingshemming, i et medborgerskapsperspektiv En kvalitativ studie av lederes erfaringer
(Master thesis, 2022-12)Tema for denne studien omhandler positiv atferdsstøtte (PAS) og Praksis ledelse. Det tas utgangspunkt i forfatterens datamaterial samlet fra kvalitative dybdeintervjuer med flere ledere i heldøgns omsorgstjenester for ... -
Medborgerskap for foreldre til barn med sammensatte behov i møte med helsetjenestene En kritisk diskursanalyse av «Vi - de pårørende»
(Master thesis, 2022-05)Bakgrunnen for oppgaven er den sentrale betydningen pårørende har som en del av den norske velferdsstatens helsepolicy og et interessefelt for foreldre til barn med sammensatte behov. “Vi - de pårørende” er en strategi ... -
Hvilke idealtypiske demokratiske medborgere søker skoleeiere, skoleledere og samfunnsfagslærere å utdanne til?
(Master thesis, 2022-05)I august 2020 ble det innført en ny læreplan i skolene, fagløftet. Den nye læreplanen inneholder tre nye tverrfaglige tema, der demokrati og medborgerskap er ett av dem. Demokrati og medborgerskap er et resultat av ... -
Det komplekse kulturelle medborgerskapet Dimensjoner av kulturelt medborgerskap på mikro-, meso- og makronivå i lys av filosofen Martha C. Nussbaums teori
(Master thesis, 2022-05)Masteroppgaven Det komplekse kulturelle medborgerskapet tar for seg ulike dimensjoner og nivåer av kulturelt medborgerskap. Begrepet kulturelt medborgerskap blir brukt med ulike teoretiske perspektiv, men er lite omtalt ... -
«Den som har skoen på, vet hvor den trykker» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med bruk av positiv atferdsstøtte i det spesialpedagogiske arbeidet for å fremme elevenes medborgerskap
(Master thesis, 2022-05)Denne studien omhandler elever som mottar spesialundervisning og deres medborgerskap i skolen. Målet med oppgaven er å sette søkelyset på en sårbar elevgruppe og utforske hvilke erfaringer lærere har med å anvende ... -
Selvregulert læring I en situasjon med digital studiestart
(Master thesis, 2022-05)Dette er en masteroppgave om medborgerskap. Temaet for oppgaven er selvregulert læring i en situasjon med digital studiestart. Problemstillingen er: hvilken betydning har selvregulert læring for studentene i en digital ... -
Hva kjennetegner samskapingsprosesser i etablering av et Recovery College?
(Master thesis, 2021-12)Temaet for denne studien er samskaping i planlegging av et recovery college. Temaet er valgt på bakgrunn av nye tjenestetilbud og endring av måten en arbeider og forstår psykisk sykdom på. Samskaping og recovery er temaer ... -
Barnehagen som et inkluderende fellesskap for barn som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). En kvantitativ studie om ASK-bruk og tilgang.
(Master thesis, 2021-12)Bakgrunn: Sosiokulturell læringsteori peker på betydningen av at læring skjer i fellesskap med andre. Tidligere forskning innen ASK vektlegger betydningen av at barn som bruker ASK erfarer at språket blir modellert i ... -
Hvordan synliggjøres elevmedvirkning i maler for sakkyndig vurdering, vedtak om spesialundervisning og individuelle opplæringsplaner?
(Master thesis, 2021-06)I Norge bygger den politiske intensjonen for mennesker med utviklingshemming på tanker om likestilling, likeverd, selvbestemmelse, deltakelse og integrering. Norsk skole skal være inkluderende og likeverdig. Det har de ...