Simuleringstrening og pasientsikkerhet. Hvordan kan simulering som læringsmetode bidra til økt pasientsikkerhet på sykehus?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2612993Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSammendrag
Tema: Simuleringstrening og pasientsikkerhet.
Problemstilling: Hvordan kan simulering som læringsmetode bidra til økt pasientsikkerhet i sykehus?
Metode: Denne bacheloroppgaven er en litterær oppgave. Det er benyttet pensum-, og selvvalgt litteratur, samt forskningsartikler.
Drøfting: Drøftingen vil fokusere på hvordan simulering påvirker den enkelte sykepleiers kliniske kompetanseutvikling, og det tverrprofesjonelle teamets samhandlingskompetanse. Det diskuteres hvordan dette har innvirkning på klinisk praksis og pasientsikkerhet.
Konklusjon/oppsummering: Det kommer frem i oppgaven at det er vanskelig å måle faktisk effekt av simulering på pasientsikkerheten. Likevel opplever simuleringsdeltakere læring og utvikling som er overførbar til praksis. Simuleringens momenter viser seg å være betydelige for den enkelte sykepleiers og teamets kompetanseutvikling. Samtidig viser det seg at det er noen forutsetninger for at utbytte kan oppnås og overføres til praksis. Teamdeltakernes fag- og samhandlingskompetanse, er av betydning for både årsak- og forebyggingsverdi i sikker pasientbehandling.