Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPahr, Ingun
dc.contributor.authorBorge, Lisbet
dc.date.accessioned2019-06-21T08:49:13Z
dc.date.available2019-06-21T08:49:13Z
dc.date.created2019-06-12T18:52:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationUNIPED. 2019, 42 (2), 235-245.nb_NO
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2601650
dc.descriptionTittel og abstract også på engelsknb_NO
dc.description.abstractArtikkelen retter søkelyset mot bachelorstudenters læring gjennom å medvirke i et samarbeidsprosjekt mellom en høgskole og et døgnbemannet bofellesskap i kommunalt psykisk helsearbeid. Prosjektet hadde fokus på å kvalitetssikre studentenes relasjoner og samhandling med beboerne om daglige aktiviteter. Hensikten med studien var å undersøke studentenes erfaringer med å anvende et spørreskjema i dialogen med beboerne for å kartlegge deres daglige aktiviteter. Vi ønsket også å undersøke hvordan bruken av spørreskjema kunne bidra til læring for studentene. Studien har en kvalitativ tilnærming og et beskrivende og utforskende design. Datagrunnlaget er 144 refleksjonsnotater skrevet av totalt 18 sykepleiestudenter over en praksisperiode på åtte uker. Hver student samarbeidet med 1–2 beboere hver. Totalt 33 beboere deltok i samhandlingen. Refleksjonsnotatene er analysert gjennom en beskrivende temasentrert analysemetode. Funnene blir presentert i to hovedtemaer: Spørreskjemaet som et virkemiddel for trygg samhandling og relasjonsbygging, og spørreskjemaet som et virkemiddel for økt bevissthet og læring. Diskusjonen tar utgangspunkt i Kolbs modell for erfaringslæring. Studien viser at bruk av et konkret spørreskjema bidro til å trygge studentene i dialogen med beboerne og var et godt verktøy i studentenes personlige læringsprosess.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.subjectspørreskjemanb_NO
dc.subjectsamhandlingnb_NO
dc.subjectstudentlæringnb_NO
dc.subjectrefleksjonsnotatnb_NO
dc.titleSamhandling ved hjelp av et spørreskjema: et læringsprosjekt i psykisk helsearbeidnb_NO
dc.title.alternativeCooperation through a questionnaire. A learning project in mental health carenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderOpen accessnb_NO
dc.source.pagenumber235-245nb_NO
dc.source.volume42nb_NO
dc.source.journalUNIPEDnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2019-02-09
dc.identifier.cristin1704468
cristin.unitcode251,3,0,0
cristin.unitnameFakultet for helsefag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel