dc.contributor.author | Bye, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2018-11-05T12:07:26Z | |
dc.date.available | 2018-11-05T12:07:26Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2570973 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne oppgaven omhandlet foreldres «opplevelse av mestring» etter å ha deltatt på «Fortsatt Foreldre»- kurs. Oppgaven er en kvalitativ studie basert på tidligere forskning, teorier og intervjuer av foreldre som har vært gjennom samlivsbrudd. Informantene tok kontakt med meg etter de fikk informasjon fra kurslederne ved Familievernkontoret eller Senter For Familieveiledning der de gikk på kurs. Jeg har utført et semistrukturert intervju av fire foreldre i løpet av høsten 2015. To av foreldrene definerte seg som «forlatere», en som «forlatt» og en som sa det var «uavklart». Intervjuene ble tatt opp på lydbånd og transkribert. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av Giorgis fenomenologiske analysemetode modifisert av Kirsti Malterud. Problemstillingen var:
«Hvordan opplever foreldre at kurset «Fortsatt Foreldre» har bidratt til opplevelse av mestring etter samlivsbruddet?»
Analysen resulterte i fire hovedkategorier :
-Møte andre i samme situasjon
-Lære om bruddprosessen
-Bidro til refleksjon
-Se veien videre | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | VID vitenskapelige høgskole, Diakonhjemmet | nb_NO |
dc.subject | familieterapi | nb_NO |
dc.subject | foreldre | nb_NO |
dc.subject | mestring | nb_NO |
dc.subject | samlivsbrudd | nb_NO |
dc.subject | foreldresamarbeid | nb_NO |
dc.title | "Å komme en plass og føle at du ikke er alene". En kvalitativ studie om «Fortsatt-Foreldre» -kurs og opplevelse av mestring. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 96 | |