Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFortes, Johanne Marie
dc.coverage.spatialNorway, Rogalandnb_NO
dc.date.accessioned2018-10-26T14:31:21Z
dc.date.available2018-10-26T14:31:21Z
dc.date.issued2018-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2569843
dc.descriptionMaster's thesis MIKA, VID Specialized University, Stavanger, May 2018nb_NO
dc.description.abstractI denne masteroppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse som baserer seg på et fokusgruppeintervju og kvalitative intervjuer med 9 lærere ved en videregående skole i Rogaland. Et overordnet tema er å belyse de utfordringene lærere som underviser i klasser med flerspråklige elever erfarer i møte med denne elevgruppen. Bakgrunnen for at jeg valgte dette temaet, er at jeg har jobbet de siste 14 årene som lærer i klasser for flerspråklige elever og opplevd at lærere som underviser denne gruppen elever ofte møter utfordringer de ikke har erfaring og kompetanse for å håndtere. Jeg valgte følgende problemstilling: Hva er de største utfordringene lærere som underviser i klasser med flerspråklige elever i den videregående skole møter, og i hvilken grad har de interkulturell kompetanse til å håndtere disse? Jeg valgte å bruke en kvalitativ tilnærming i mitt forskningsprosjekt. Min analyse er derfor ikke representativ, men meningen er heller å gå i dybden for å få en bedre forståelse av hvordan lærere kan oppleve utfordringer med å undervise i klasser med flerspråklige elever. På grunn av oppgavens begrensede omfang kunne jeg ikke inkludere elevenes stemme i denne omgang. Funnene i denne oppgaven viser at lærerne har pedagogiske utfordringer i undervisningen på grunn av store forskjeller i elevenes skolebakgrunn. Språkkunnskaper blir trukket fram som den mest sentrale utfordringen, men det vises også til utfordringer i forhold til kultur, tradisjoner og verdier. Lærere rapporterer at de ikke har tilstrekkelige ressurser og kompetanse til å undervise elever med manglende skolegang. Funn viser også at det er stor variasjon i forhold til interkulturell kompetanse blant lærerne. Dette ser ut som om det kan påvirke lærernes praksis, holdninger og trygghet som lærer i møte med flerspråklige elever i klasserommet. Lærerne som ble intervjuet i denne studien, både de som hadde erfaring og teoretisk kunnskap, og de som hadde mindre erfaring og ingen teoretisk kunnskap knyttet til tema flerspråklige elever, følte de hadde behov for veiledning, kurs eller videreutdanning på dette området.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectlærerenb_NO
dc.subjectteachersnb_NO
dc.subjectmangfoldnb_NO
dc.subjectmultiplicitynb_NO
dc.subjectintercultural competencenb_NO
dc.subjectinterkulturell kompetansenb_NO
dc.titleLæreres interkulturelle kompetanse i møte med mangfold i skolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber84 s.nb_NO
dc.description.localcodeMV 17 Scnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel