• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 8 Bacheloroppgaver og andre studentoppgaver/ Bachelor's Theses and Other Student Theses
  • Studentoppgaver i veiledning (2015-) 60 stp
  • View Item
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 8 Bacheloroppgaver og andre studentoppgaver/ Bachelor's Theses and Other Student Theses
  • Studentoppgaver i veiledning (2015-) 60 stp
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bakenfor ordene ligger mulighetenes land

Østerdal, Lena
Student paper, others
Thumbnail
View/Open
Østerdal, Lena (204.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2503550
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver i veiledning (2015-) 60 stp [17]
Abstract
Jeg vil i denne oppgaven utforske min egen rolle som veileder og hvordan min egen awareness har betydning for det som skjer i en gruppeveiledning. Dette har fulgt meg gjennom studiet og er bakgrunnen for mitt valg av oppgave og min problemstilling: På hvilken måte kan veileder legge til rette for awareness i en gruppe?

Jeg ble underveis i arbeidet med oppgaven nysgjerrig på flere temaer og aspekter enn det som er mulig å undersøke innenfor rammen av denne oppgaven. Jeg har derfor i hovedsak holdt meg til begrepet awareness, hvordan gestaltterapeuter som Stevens og Yontef har forklart begrepet og hvordan fenomenologi er uløselig knyttet til awareness og gestaltterapeutens praksis. Videre vil jeg gjennomgå gestaltformationsprosessen (se Hostrup, 2009, s. 123). Dette for å vise noe av det teoretiske bakteppet når jeg reflekterer over det som skjedde i veiledningen. Gruppeprosessen og gruppedynamikkens betydning for veiledningen vil bli forklart med utgangspunkt i teori. Til slutt vil jeg ta for meg eksperimentet som en mulig intervensjon i veiledning for å øke awareness i en gruppe.

Jeg vil også tydeliggjøre valgene jeg tok i veiledningsøkten, reflektere rundt mine muligheter og begrensninger som veileder. Et nøkkelord her er mellomsone og retrofleksjon. Jeg vil i tillegg se på bruk av eksperiment som en mulig teknikk for å øke awareness.
Description
Fagoppgave i Tverrfaglig videreutdanning i veiledning - 6o studiepoeng. 2018

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit