Bakenfor ordene ligger mulighetenes land
Abstract
Jeg vil i denne oppgaven utforske min egen rolle som veileder og hvordan min egen awareness har betydning for det som skjer i en gruppeveiledning. Dette har fulgt meg gjennom studiet og er bakgrunnen for mitt valg av oppgave og min problemstilling: På hvilken måte kan veileder legge til rette for awareness i en gruppe?
Jeg ble underveis i arbeidet med oppgaven nysgjerrig på flere temaer og aspekter enn det som er mulig å undersøke innenfor rammen av denne oppgaven. Jeg har derfor i hovedsak holdt meg til begrepet awareness, hvordan gestaltterapeuter som Stevens og Yontef har forklart begrepet og hvordan fenomenologi er uløselig knyttet til awareness og gestaltterapeutens praksis. Videre vil jeg gjennomgå gestaltformationsprosessen (se Hostrup, 2009, s. 123). Dette for å vise noe av det teoretiske bakteppet når jeg reflekterer over det som skjedde i veiledningen. Gruppeprosessen og gruppedynamikkens betydning for veiledningen vil bli forklart med utgangspunkt i teori. Til slutt vil jeg ta for meg eksperimentet som en mulig intervensjon i veiledning for å øke awareness i en gruppe.
Jeg vil også tydeliggjøre valgene jeg tok i veiledningsøkten, reflektere rundt mine muligheter og begrensninger som veileder. Et nøkkelord her er mellomsone og retrofleksjon. Jeg vil i tillegg se på bruk av eksperiment som en mulig teknikk for å øke awareness.
Description
Fagoppgave i Tverrfaglig videreutdanning i veiledning - 6o studiepoeng. 2018