Show simple item record

dc.contributor.authorNygaard, Marianne Rodriguez
dc.contributor.authorAustad, Anne
dc.contributor.authorKleiven, Tormod
dc.date.accessioned2017-09-21T12:04:24Z
dc.date.available2017-09-21T12:04:24Z
dc.date.created2017-06-26T16:02:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationTidsskrift for sjelesorg. 2017, (2), 133-154.nb_NO
dc.identifier.issn0333-3388
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2456032
dc.description.abstractBeskrivelser av helende erfaringer kan både tiltrekke og utfordre oss. På den ene siden ser det ut til at mange lengter etter heling eller helbredelse. I Norge kommer dette særlig til uttrykk i det store antallet som har oppsøkt og viser interesse for «Snåsamannen», Joralf Gjerstad, en mann med varme hender». På den andre siden har debatten om Snåsamannen vist at flere tar avstand fra slike helingspraksiser fordi de er skeptiske til om helbredelse utover det som kan forklares med konvensjonell medisin, faktisk er mulig. Noen sliter med skuffelse fordi sykdom og smerte ikke forsvant i møte med forventet helbredelse, og noen har opplevd bønn om helbredelse som et åndelig overgrep (Austad 2016 ). I forlengelsen av de vanskelige erfaringene har mange kirkelige ledere og sjelesørgere kvidd seg for å gå inn i helende praksiser, til tross for at kristendommen nettopp kan forstås som en «religion of healing» (Porterfield 2005: 4). Biskop Per Arne Dahl i Den norske kirke beklaget på kirkens vegne. Vitenskapelig Helende erfaringer og den levde kroppen dens unnfallenhet når det gjelder helbredende tjenester (Vårt Land 20.01.2016). En slik unnfallenhet kan ha gjort det vanskelig å komme til kirken med sine belastninger. Likevel finnes det ulike helingspraksiser, både i Den norske kirke, i andre kirkesamfunn og utenfor en rituell, formalisert kontekst. Enkeltmennesker rapporterer også om helende erfaringer (Henriksen & Pabst 2013: 28–30). Vi har ønsket å se nærmere på helingserfaringer og helingspraksiser, og har etablert et forskningsprosjekt som vi har kalt Helingserfaringer og den levde kroppen. Spørsmålet vi har stilt er: Hva kjennetegner menneskers helende erfaringer knyttet til ressurser fra kristen tro og praksis?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherLuther forlag Institutt for sjelesorg, Modum Badnb_NO
dc.subjecthelingnb_NO
dc.subjecthelbredelsenb_NO
dc.subjecthelingspraksisernb_NO
dc.subjectDen norske kirkenb_NO
dc.subjectsykdomnb_NO
dc.subjectsmertenb_NO
dc.subjectsjelesørgerenb_NO
dc.subjecthelingserfaringernb_NO
dc.titleHelende erfaringer og den levde kroppen. Vendepunktopplevelsernb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderArtikkelen publiseres elektronisk etter avtale med Tidsskrift for sjelesorg.nb_NO
dc.source.pagenumber133-154nb_NO
dc.source.volume37nb_NO
dc.source.journalTidsskrift for sjelesorgnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1478984
cristin.unitcode251,1,0,0
cristin.unitnameFakultet for teologi, diakoni og ledelsesfag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record