Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLindenskov, Line
dc.contributor.authorGoth, Ursula-Georgine Småland
dc.date.accessioned2017-08-14T11:59:02Z
dc.date.available2017-08-14T11:59:02Z
dc.date.created2017-06-30T12:02:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-93490-15-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2450637
dc.description.abstractEndringer i pasientens tilstand kan oppstå ubemerket. Pasienter i Norge har krav på kvalitet og sikkerhet i behandling utført av kompetente helsepersonell. Forringelse av pasientens tilstand krever at kvalifisert sykepleiepersonale utfører raske og nøyaktige vurderinger. Medisinsk simulering viste seg å være et egnet kliniskdidaktisk verktøy som kan heve ytelsesferdigheter og sikre kvalitet i pasientbehandling. Slike ferdigheter er nødvendige i sykepleieutdanning. Forskningsspørsmål: Hvordan og kan medisinsk simulering påvirke sykepleiestudenter og kvalifisert helsepersonell med hensyn til systematisk observasjon og vurdering, tiltak og pasientens evaluering. Metode: Prosjektet er basert på et aksjonsforskningsdesign. Data i denne studien er basert på et litteratursøk, fasilitatorenes observasjonsnotater (logg) av deltagerne (400 sykepleierstudenter og 151 helsepersonell) og evalueringsskjemaer fra 98 helsepersonell og 45 skjemaer fra sykepleierstudenter. Evalueringsskjemaene besto av både åpne og lukkede spørsmål. Disse data ble samlet inn i perioden 2013 - 2016 ved VID Specialized University, Campus Oslo. Alle sykepleiestudentene som deltok i studien var i 2. eller 3. år av profesjonsopplæringen. Resultater: Våre resultater indikerer at medisinsk simulering er en egnet didaktisk tilnærming for å øke kliniske sykepleieferdigheter i et kontrollert og trygt miljø. Det var spesielt i systematisk vurderings- og prioriteringsevne samt teamarbeid og kommunikasjon deltagerne opplevde stor nytte. Debrifing ble opplevd som en av de viktigste forutsetningene for at læringen fant sted. Undersimulering erfarer mange deltakere angst og usikkerhet. Mangel på kunnskap, selvinnsikt og vurderingsevne blir synlig. Slike situasjoner kan være etisk problematiske for fasilitatoren. Simuleringsmodellen som ble utviklet i prosjekttiden ble evaluert og deretter forankret i læreplanen for studenter i det andre og tredjestudieåret i sykepleieutdanningen. Konklusjon: Ved å gjenskape realistiske pasientsituasjoner under simulering kan fagkunnskaper settes i kontekst og prosedyrer innarbeidet mens det trenes på kommunikasjon og teamarbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherVID vitenskapelige høgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesVID Rapport;2017/6
dc.subjectsimuleringnb_NO
dc.subjectkvalitetssikringnb_NO
dc.subjectpasientbehandlingnb_NO
dc.subjectpatients
dc.subjectsimulation
dc.titleLivets ABC. Medisinsk simulering som kvalitetssikring for pasientbehandlingnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber36nb_NO
dc.identifier.cristin1480096
cristin.unitcode251,3,0,0
cristin.unitnameFakultet for helsefag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel