Telefonopplæringsplan for legevaktsentral. Hvordan sikre god opplæring i telefon på legevaktsentral?
Abstract
Tema i denne prosjektplanen er opplæring av nyansatte sykepleiere i legevaktsentral. En viktig funksjon for sykepleier er å gi faglige begrunnede råd til pasienter med tilstander som ikke haster. Disse henvendelsene blir avsluttet av sykepleier uten at lege har vært involvert. Med sin faglige kompetanse kan sykepleier vurdere at det beste for pasienten er råd om egenomsorg eller at tilstanden er av slik karakter at det er forsvarlig for pasienten å vente til neste dag og kontakte fastlege. Dette vil gi legevakten bedre kapasitet til å behandler de som trenger det
Siden det å vurdere pasienter på telefon er en krevende oppgave vil man i denne prosjektplanen finne en plan for gjennomføring og sjekkliste man deler ut til nyansatte under opplæring for å sikre en systematisk opplæring. For å nå dette målet benytter jeg aktuell forskning, relevant lovverk og teori, samt erfaringer og innspill fra sykepleiere på min lokale legevakt.
Description
Prosjektplan for Videreutdanning i legevaktsykepleie – 60 studiepoeng. 2016.