Læring underveis og vansker med å leve opp til dette idealet
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2397052Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler / Articles [1154]
Sammendrag
Forskning viser at tilbakemeldinger er en av de mest kraftfulle og samtidig minst forståtte
funksjoner ved læring. I denne artikkelen har jeg intervjuet studenter og lærere ved
bachelorutdanningen i sosialt arbeid ved VID vitenskapelige høgskole for å finne ut hva de tenker
bør ligge i gode tilbakemeldinger på skriftlig arbeid. Jeg har diskutert innholdet i tilbakemeldinger
i form av mappevurdering, som et overordnet pedagogisk prinsipp ved utdanningen.
Informantene peker på at målene for tilbakemeldingen er uklare, og at kombinasjonen summativ
og formativ vurdering (avsluttende og underveisvurdering) er utfordrende. Det viser seg også
å være vanskelig for lærerne å tilpasse tilbakemeldingen til den enkelte student. Artikkelen
argumenterer for at en god relasjon mellom lærer og student ville gitt bedre læring. Det siste
reises blant annet som et ressursspørsmål både av lærere og studenter