Blar i Master i interkulturelt arbeid / Master's Theses MIKA på tittel
Viser treff 33-52 av 70
-
I en innføringsklasse, hvordan er motivasjonen for skole og læring hos arbeidsinnvandrere, flyktninger og asylsøkere?
(Master thesis, 2017-05)Hensikten med denne oppgaven var å utforske motivasjon for læring og eventuelle faktorer som kan hemme motivasjonen i en innføringsklasse, bestående av flerspråklige elever. I denne undersøkelsen rettet jeg fokus på ... -
«I praksis vert ein jævleg god i norsk!» - Eit deltakarperspektiv på praksis som del av arbeidsretting av norskopplæringa i introduksjonsprogrammet
(Master thesis, 2022-05)Denne masteroppgåva handlar om praksis som del av arbeidsrettinga av norskopplæringa i introduksjonsprogrammet, sett frå eit deltakarperspektiv. Føremålet med introduksjonsprogrammet og arbeidsrettinga av norskopplæringa ... -
Increasing parental attendance in parent-teacher meetings regarding parents with minority background in schools
(Master thesis, 2016-12)This study focuses on the challenges towards increasing minority parents‟ attendance in teacher-parent meetings in the Norwegian school system. There exists a compelling evidence that parental engagement will positively ... -
«Ingen tenke du e rar» -Minoritetsspråklige elevers opplevelse av innføringsskolen
(Master thesis, 2020-12)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan ungdommer med kort botid i Norge har opplevd det å gå i en innføringsskole for å lære språk og deretter bli overført til en ordinær ungdomsskole. Hvordan mestrer de overgangen, ... -
Inkludering i skolen - En studie av sosial og kulturell tilhørighet i en skolekontekst
(Master thesis, 2020-05)Denne masteroppgaven tar sikte på å få frem elevenes synspunkter på- og meninger om faktorer som fremmer og hemmer inkludering i deres læringsmiljø. Problemstillingen som danner grunnlaget for min masteroppgave, er følgende: ... -
Inkludering og integrering i praksisfeltet En studie om utdanningens rolle i inkluderings- og integreringsarbeidet
(Master thesis, 2022-05)Som innvandrer vil tilgang til arbeid ha betydning for deltakelse i samfunnet, og tilhørighet til det norske fellesskapet. Med det som bakteppe har regjeringen gjort en innsats for å kvalifisere innvandrere til ... -
Integrering i idrettslag : En kvalitativ studie av idrettslag som arena for integrasjon
(Master thesis, 2018-05)I denne studien undersøkes opplevelsen av idrettslag som en integrerende arena i praksis for deltakende og frivillige innvandrerforeldre. Det handler om integrering i sivilsamfunnet. Integrering handler om en toveis ... -
Integreringsarbeid i frivillig sektor En studie om interkulturell kompetanse i frivillige organisasjoner
(Master thesis, 2020-05)Økt innvandring og fokus på integrering har fått mye oppmerksomhet i Norge de siste årene. Innvandring påvirker også sivilsamfunnet, og frivillig sektor etterstreber å henge med på endringene. Frivillig arbeid anses for å ... -
Interkulturell kompetanse og hjem-skole-samarbeid i Sandnesskolen
(Master thesis, 2016-09-06) -
Konsekvenser av utviklingsarbeid i rurale områder : Casestudie fra Luuka, Uganda
(Master thesis, 2019-05)Kompetanseutvikling i rurale områder er en økende form for bistand, for å hjelpe mennesker ut av fattigdom. Gjennom å styrke individer og grupper sosialt og økonomisk kan lokalsamfunnet som helhet bli påvirket som følge ... -
Kristen misjon i møte med det onde
(Master thesis, 2016-09-06) -
”Lederens unike møte med den ansatte”
(Master thesis, 2020-12)I dette erfaringsbaserte studiet ved MIKA har jeg undersøkt hvordan åtte ledere av ansatte med multikulturell bakgrunn drifter sine enheter. Det har vært inspirerende dialoger da lederne har vært rause og delt av sine ... -
Læreres interkulturelle kompetanse i møte med mangfold i skolen
(Master thesis, 2018-05)I denne masteroppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse som baserer seg på et fokusgruppeintervju og kvalitative intervjuer med 9 lærere ved en videregående skole i Rogaland. Et overordnet tema er å belyse ... -
Mangfold i barnehagen : hvordan tilrettelegges det for inkludering og mangfold i barnehagen?
(Master thesis, 2018-12)I denne studien ser jeg nærmere på hvordan personalets tilnærming til pedagogisk innhold fremmer anerkjennelse av mangfold og utvikling av inkluderingsprosesser i barnehagen. Jeg har videre sett på hvilket innhold og ... -
“Med hjerte for flyktninger” : en kvalitativ studie av frivillighet og hverdagsintegrering
(Master thesis, 2018-05)I desember 2015 ble et nytt asylmottak etablert på Ålgård i Gjesdal kommune og mer enn 150 flyktninger ankom kommunen i løpet av kort tid. Denne oppgaven handler om hvordan frivillige fra lokalsamfunnet møtte flyktningene. ... -
Medias fokus i en krisesituasjon Faktorer som kan påvirke barnehagediskursen og holdninger mot integrering og marginalisering
(Master thesis, 2022-05)Denne oppgaven har fokus på hvordan media har omtalt økt smitte av Covid-19 hos noen utsatte minoritetsgrupper. Media kan påvirke holdninger hos sitt store publikum, og det er derfor av interesse om media omhandler ... -
Medvirkning for barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen : en studie av muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2018-12)Barnehagen spiller en viktig rolle når det gjelder å gi barn mulighet til å delta, ytre seg og til å bli hørt. Her skal barna oppleve at de kan påvirke barnehagens innhold gjennom å medvirke og bidra. Verken norskspråklige ... -
"Meir enn maten" : rein og urein mat i lys av sharia
(Master thesis, 2015-05-15) -
Møte mellom kurderne og norsk skole systemet
(Master thesis, 2016-09-06) -
Når vi føler oss trygge hos dem, gir vi tryggheten videre til barna våre Minoritetsforeldres opplevelser i møte med den norske helsestasjonen
(Master thesis, 2022-05)Denne masteroppgaven i Interkulturelt arbeid er en kvalitativ studie, som undersøker hvordan 10 minoritetsforeldre med flyktningbakgrunn opplever møtet med den norske helsestasjonen. Helsestasjonen skal være et lett ...