Blar i VID:Open på forfatter "Haugland, Britt Øvrebø"
-
Fra sykehjemsbeboer til medmenneske. Fra objekt til subjekt i lys av Hans Skjervheims filosofi - vitenskapsteoretisk essay
Haugland, Britt Øvrebø (Haraldsplass diakonale høgskole. Skriftserien;2 /2013, Research report, 2013-11-08)Jeg vil i dette essayet presentere noen av filosofen Hans Skjervheim sine vitenskapsteoretiske perspektiv. Skjervheim anvender sine ideer i hovedsak på pedagogikken, som han hevder er en praktisk vitenskap. Når jeg presenterer ... -
Frivillighetsarbeid i sykehjem. Undervisningssykehjemsprosjekt
Haugland, Britt Øvrebø; Eliassen, Birte (Rapport;2008, Research report, 2008-02) -
Hvem er du, egentlig - studenters første møte med sykehjemspasienter
Haugland, Britt Øvrebø (Journal article, 2013)Artikkelen handler om studenters relasjon med gamle pasienter i løpet av første praksisperiode i sykehjem. -
Meningsfulle aktiviteter på sykehjemmet
Haugland, Britt Øvrebø (Journal article; Journal article, 2013-09) -
Meningsfulle aktiviteter på sykehjemmet
Haugland, Britt Øvrebø (Peer reviewed; Journal article, 2012-03)Bakgrunn: Myndighetene vektlegger at det skal satses på kultur, aktivitet og trivsel som helt sentrale og grunnleggende elementer i et helhetlig omsorgstilbud for beboere i sykehjem. Mangel på kulturelle aktiviteter er en ... -
Mestringsressurser og helsestatus - en undersøkelse av personer med revmatoid artritt
Haugland, Britt Øvrebø (Lecture, 1996) -
Nursing Students Explore Meaningful Activities for Nursing Home Residents: Enlivening the Residents by Cultivating Their Spark of Life
Haugland, Britt Øvrebø; Giske, Tove (Peer reviewed; Journal article, 2021)International research focuses on person-centered care, quality of life, and quality of care for people living in long-term care facilities, and that it can be challenging to improve the quality of life for residents ... -
Professional formation through personal involvement and value integration
Haugland, Britt Øvrebø; Lassen, Rasmus; Giske, Tove (Peer reviewed; Journal article, 2018)Formation is an important part of nursing education, and it is the responsibility of nurse educators to facilitate learning situations that provide students with opportunities for personal discovery. Studies have shown ... -
Together for meaningful and enlivening activities - students and persons with dementia
Haugland, Britt Øvrebø (Lecture, 2019-10)