Blar i VID:Open på forfatter "Gjermestad, Anita"
-
Advancing inclusive research with people with profound and multiple learning disabilities through a sensory-dialogical approach.
Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Bartlett, Ruth (Peer reviewed; Journal article, 2022)People with profound and multiple learning disabilities are often excluded from the processes of knowledge production and face barriers to inclusion in research due to cognitive and communicative challenges. Inclusive ... -
«Å stå i det uvisse»
Demic, Sadeta; Gjermestad, Anita (Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen omhandler alvorlig utviklingshemming og beslutningsstøtte. Studien utforsker tjenesteyteres erfaringer med beslutningsstøtte sammen med personer med alvorlig utviklingshemming i kommunale bofellesskap. Tre ... -
Citizenship of persons with intellectual disabilities within the frame of inclusive research: A scoping review of studies to inform future research
Chalachanova, Anna; Lid, Inger Marie; Gjermestad, Anita (Peer reviewed; Journal article, 2020)The study investigates which considerations employers take into account in response to a social policy measure that requires employers to hire persons with disabilities (PwD). It also looks at if and how employers shape ... -
Elevundersøkelsen 2010
Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila (Lecture, 2011-01-03)Framlegget bygger på resultatene fra elever i VGS som har omfattende hjelpebehov. Undersøkelsen gjennomføres i Rogaland Fylkeskommune. Den retter seg mot elever med ulik grad av funksjonsvansker, store sammensatte vansker. ... -
Forskningssirkler som metode for kunnskaps- og kompetanseutvikling i tjenester til personer med utviklingshemming
Fjetland, Kirsten Jæger; Gjermestad, Anita; Berge, Ulf; Glørstad, Vibeke; Kiær, Elisabeth; Luteberget, Laila (Journal article; Peer reviewed, 2019)I artikkelen presenteres resultater fra en studie av tre forskningssirkler gjennomført i samarbeid mellom miljøterapeuter i tjenester til personer med utviklingshemming og forskere ved VID vitenskapelige høgskole. Hensikten ... -
Hvordan kan utprøving av PAAR inspirere profesjonelle praksiser sammen med personer med utviklingshemming?
Witsø, Aud Elisabeth; Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Nese; Luteberget, Laila; Midjo, Turid (Peer reviewed; Journal article, 2022)Tross retten til medvirkning i egne tjenestetilbud viser forskning at personer med utviklings-hemming har vansker med å få sin stemme hørt. Denne artikkelen introduserer PAAR (participatory and appreciative action and ... -
Innsyn i et stort og samlokalisert bofellesskap for utviklingshemmede
Folkman, Anne Katrine; Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila (Journal article, 2013)Andelen utviklingshemmede som bor i store fellesskap har økt markert i tiden etter 2001, denne boformen er dominerende blant utviklingshemmede som har fått ny bolig etter år 2000 (Söderström og Tøssebro 2011, Kittelsaa og ... -
Kvalitet i botilbud til personer med utviklingshemning. En undersøkelse av kvalitet i tjenestetilbud i to små botilbud og sammenligning av kvalitative forskjeller i små og store botilbud
Folkman, Anne Katrine; Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila (Rapport;7/2014, Research report, 2014)Dette prosjektet undersøkes kvalitet i tjenestene på tvers av bofellesskap med ulik størrelse. Undersøkelsen er gjennomført i to små botiltak. Resultatene herfra sammenliknes så med en tidligere undersøkelse i et stort ... -
Medborgerskap og alvorlig utviklingshemming
Fjetland, Kirsten Jæger; Gjermestad, Anita (Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen tar utgangspunkt i den manglende teoretiseringen av forholdet mellom medborgerskap og alvorlig utviklingshemming, og diskuterer ekskluderende diskurser i klassisk medborgerskapstenkning. Forfatterne diskuterer ... -
Nar det å være til er nok: Et profesjonsetisk blikk på menneskeverd og sårbarhet.
Gjermestad, Anita (Chapter, 2020)Questions regarding dignity and moral worth of children and adults with profound intellectual disability are hugely contested and discussed. An implicit dimension in these discussions is whether a life with disability is ... -
Narrative competence in caring encounters with persons with profound intellectual and multiple disabilities
Gjermestad, Anita (Journal article; Peer reviewed, 2017)Persons with profound intellectual and multiple disabilities form a vulnerable group within the Norwegian health and social care system, whose needs can be poorly understood due to their cognitive and communicative challenges. ... -
Når personar med utviklingshemming blir eldre, kva utfordringar erfarer kommunale tenesteytarar?
Eiane, Gunvor Helle; Gjermestad, Anita (Journal article; Peer reviewed, 2019)Personar med utviklingshemming er ei aukande gruppe i eldrebefolkninga, og dei har andre utfordringar i samband med aldring enn resten av befolkninga. Studiar om aldring og alderdom hjå personar med utviklingshemming viser ... -
Nye store bofællesskaber er et skridt tilbage. Norsk undersøgelse
Folkman, Anne Katrine; Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila (Journal article, 2013)Hva gjør et botilbud til et godt sted å bo? Tre norske forskere har sett på, hva antallet av beboere i bofellesskaper betyr. Deres analyse viser blandt annet, at det er flere konflikter, mindre privatliv og mere rutinepregede ... -
Self-Determination: What can we Learn from Persons with Profound Intellectual and Multiple Disabilities?
Skarsaune, Synne Kristin Nese; Hanisch, Halvor Melbye; Gjermestad, Anita (Peer reviewed; Journal article, 2021)Self-determination is often equated with independence and individual choices, which limits its relevance for persons with profound intellectual and multiple disabilities (PIMD) due to their dependency. This paper challenges ... -
Veileder. Elevundersøkelsen. Hverdagslivstrening
Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila; Ohna, Stein Erik (Rapport;2/2012, Others, 2012)Denne veilederen er laget til hjelp for elever, foreldre og skolepersonal som skal gjennomføre elevundersøkelse ved opplæringstilbudet Hverdagslivstrening i videregående skole.