Kvalitetskriterier i sosialfaglig arbeid. Utprøvning av Klient- og resultatstyrt praksis (KOR) i Arbeids- og velferdsforvaltningen, barneverntjenesten, habiliteringstjenesten og kriminalomsorgens friomsorg
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/98647Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hovedproblemstillingen for dette prosjektet har vært: Kan og på hvilken måte kan skjemaene i Klient- og resultatstyrt praksis (KOR) anvendes som kvalitetsindikatorer på sosialfaglig innsats i barnevernet, friomsorgen, habiliteringstjenesten og i NAV? Bakgrunn og formål Bakgrunnen for prosjektet har vært FO’s behov for å utvikle kvalitetsindikatorer for sosialfaglig arbeid og som kan bidra til å øke kvaliteten på det sosialfaglige arbeidet i de ulike sosialfaglige virksomhetene som inngår i prosjektet. Dette er fagområder der KOR - modellen har vært lite eller ikke utprøvd tidligere. KOR har for det meste vært anvendt innen institusjoner og etater som har drevet med ulike former av behandling. KOR - skjemaene representerer en systematisk form for individuell brukermedvirkning hvor brukerne inviteres til å gi en tilbakemelding til profesjonelle hjelpere om hvordan de opplever relasjonene til sosialarbeiderne, og om hjelpen de mottar bidrar til å få det bedre. Hensikten med tilbakemeldingen er at sosialarbeiderne kan justere den faglige innsatsen i tråd med brukernes erfaringer og behov. I prosjektet har vi ønsket å få svar på hvilke erfaringer sosialarbeiderne har hatt med bruk av skjemaene i disse ulike tjenestene. Hvordan har de opplevd å anvende denne formen for brukerfeedback, hvordan har de tatt i bruk kunnskapene de har fått, hva har vært utfordringene og ønsker de å fortsette å bruke skjemaene etter utprøvingsperioden?