Relasjonsbasert ledelse og arbeidsmiljø. En litteraturstudie basert på erfaringer og meninger fra helsepersonell og ledere i helse - og sosialsektoren
Abstract
Hensikt: Mellomledere i helse- og omsorgssektoren står overfor store utfordringer de kommende årene. Eldrebølgen vokser, vi lever lengre, vi er mer bevisst på kvaliteten på tjenestene og effektivisering og kostnadsbesparing er i fokus. Likevel ser det ut til at en leders evne til å ivareta sine ansatte er høyt verdsatt. Formålet med denne studiet er derfor å undersøke hvordan relasjonsorientert mellomledelse kan bidra til gode relasjoner og et godt arbeidsmiljø i helse- og sosialsektoren.
Metode: Vi har foretatt et litteraturstudium hvor vi har analysert 5 kvalitative forskningsartikler som belyser problemstillingen.
Funn: Resultatene tyder på at det er tre faktorer som kan fremme gode relasjoner og et godt arbeidsmiljø: Lederens relasjonskompetanse, lederens egenskaper og lederens organisering av arbeidsmiljøet.
Konklusjon: Kjennskap til hvordan man ivaretar sine ansatte er avgjørende for å danne et godt arbeidsmiljø og en motstandsdyktig personalgruppe.