Å motta alvorlige nyheter – kreftpasienters opplevelse i prognostiske samtaler
Student paper, others
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094713Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Introduksjon: Kreft oppleves som en trussel mot livet, og forbindes ofte med en rekke plager. Pasienter som i tillegg får beskjed om at prognosen er uhelbredelig opplever det som svært utfordrende. Å formidle at prognosen endres fra kurativ til palliativ er krevende, og pasienter forventer høy kompetanse av helsepersonell, både faglig, medmenneskelig og innenfor kommunikasjon.
Problemstilling: Hvordan opplever kreftpasienter på sykehus å samtale med helsepersonell om at prognosen endres fra kurativ til palliativ?
Metode: Litteraturstudie (Oversiktsartikkel) som metode, med søk gjort i databasene CINAHL og PubMed.
Resultat: På bakgrunn av 8 kvalitative artikler belyses følgende temaer over hvordan pasienter opplever å samtale med helsepersonell; Settingen for samtalen og relasjon til helsepersonell, pårørendes rolle, informasjonsbehov og emosjonelle reaksjoner.
Konklusjon: Kreftpasienter opplever stor variasjon i legenes evne til å formidle alvorlige nyheter og imøtekomme emosjonelle reaksjoner. Spesielt sårbart opplevdes det for pasienter som mottok informasjonen uten forvarsel eller alene. Det ble verdsatt at alvorlig nyheter ble formidlet av en lege de hadde en etablert relasjon til, helst med pårørende til stede. Pårørende er ofte en stor ressurs, men kan og utgjøre en ekstra belastning. Pasientene ønsker å få muligheten til å avgjøre hvor detaljert informasjon de ønsker om prognose før legen formidler det. De fleste ønsker å motta all informasjon, men det er store variasjoner i ønsket grad av detaljnivå, noe som ofte gjør disse samtalene utfordrende spesielt for å ivareta håp.