«Effektiv omsorg» - et paradoks?
Student paper, others
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094519Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innledning: I en kreftpoliklinikk med høy behandlings-effektivitet er det viktig å få kunnskap om hva pasientene trenger av omsorg, og å se dette fra pasientens perspektiv. Hensikten med studien er å få innsikt i pasientenes egne opplevelser av omsorg fra sykepleier. Videre å få forståelse av hva pasientene savner, og hva som da kan forbedres.
Problemstilling: Hvordan beskriver kreftpasienter opplevelsen av omsorg fra sykepleier i en kreftpoliklinikk?
Metode: Det er en litteraturstudie, hvor allerede eksisterende forskning benyttes for å belyse en problemstilling. Det er anvendt ni kvalitative fagfellevurderte forskningsartikler. I tillegg er det anvendt noe faglitteratur. Kvalitativ metode er anvendt, fordi det er pasientens perspektiv og opplevelser som ønskes belyst. Litteratursøk er gjort i Idunn, PubMed og Cinahl.
Resultat: God kommunikasjon med sykepleier opplevdes som basis for god omsorg, og som god kvalitet på sykepleien. Til tross for behandlingssentrert kommunikasjon opplevde pasientene omsorg når de ble sett som personer, og ikke bare pasienter. Kontinuitet i relasjonen med sykepleier ble høyt verdsatt, da dette ga personlig oppmerksomhet og tid til mer dybde i samtalen. God fagkunnskap hos sykepleier ga trygghet og forutsigbarhet hos pasientene, og opplevelse av omsorg. Imidlertid ble omsorgsopplevelsen sterkere når sykepleier formidlet kunnskapen på en følelsesmessig måte.
Konklusjon: Behandlingssentrert kommunikasjon dominerer, men ved sykepleiers helhetlige tilnærming føler de seg sett som en person, og ikke «bare en pasient». Dette gir opplevelse av omsorg. Mangel på tid og kontinuitet i relasjonen er barrierer her.