Medarbeidersamtalen. Fra medarbeidersamtale til strategi eller fra strategi til medarbeidersamtale?
Abstract
Tema for denne oppgaven er medarbeidersamtalen, og hvordan relasjonen mellom leder og ansatt påvirker hvordan lederen opplever denne. Formålet med oppgaven er å søke etter elementer som påvirker lederes opplevelse av medarbeidersamtalen, enten positivt eller negativt, for slik å gjøre mer av det som virker og mindre av det som ikke virker.
Problemstillingen min er: Hva kan være årsakene til at ledere i kommunal barneverntjeneste opplever at medarbeidersamtalene fungerer godt i noen sammenhenger, mens i andre sammenhenger fungerer de dårlig?
Undersøkelsen tar utgangspunkt i hermeneutisk og fenomenologisk perspektiv gjennom semistrukturerte intervju av barnevernledere og avdelingsledere i kommunalt barnevern. Undersøkelsen viser at tid og opplæring er manglende faktorer for gjennomføringen av en god medarbeidersamtale. Den viser også at lederen opplever medarbeidersamtalen som god når relasjonen til den ansatte er god. Undersøkelsen viser i tillegg at en mindre god relasjon mellom leder og ansatt bidrar til at lederen forbereder seg mer til medarbeidersamtalen enn om relasjonen er god og på denne måten forskjellsbehandler de ansatte. Mine funn viser også at lederne i liten grad har strategiske planer for tjenesten i tankene under gjennomføringen av medarbeidersamtalen, der hovedmålet for lederen ofte er å oppnå en bedre relasjon til den ansatte.
Resultatene og mulige praktiske konsekvenser er diskutert og presentert, i tillegg til studiens begrensninger. Forslag til videre forskning presenteres under oppsummeringen og avslutningen.