Show simple item record

dc.contributor.authorSundby, Mari
dc.contributor.authorWigdel, Jeanette Berg
dc.date.accessioned2023-10-02T12:42:39Z
dc.date.available2023-10-02T12:42:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093489
dc.description.abstractInnledning med bakgrunn: Når ungdom opplever tap av en forelder eller et søsken endres deres liv for alltid. Som helsesykepleier i skolehelsetjenesten har man en unik mulighet til å tilby støtte og trygghet, da ungdom bruker mye tid på skolen. Hensikten med denne artikkelen er å se hva forskning sier om hvordan ungdom opplever å bli ivaretatt etter å ha opplevd et tap av en forelder eller et søsken, samt hva som gjør støtten nyttig. Helsesykepleier kan benytte ungdommens erfaringer til å styrke ivaretakelsen av sørgende ungdom i skolehverdagen. Metode: Artikkelen er en litteraturstudie med semisystematiske søk etter forskningsartikler i et utvalg databaser i tidsrommet 28.02.23- 24.03.23. Resultat: De inkluderte forskningsartiklene har flere sammenfallende funn. Alle forskningsartiklene trekker frem et ønske om kontroll og medbestemmelse. God relasjon og tillit til hjelper var avgjørende. Tilgjengelighet, fleksibilitet og mulighet for støtte over tid, er faktorer for hva ungdom i sorg anså som viktige. Opplevelsen av manglende kompetanse hos hjelper og lite informasjon om ulike tilbud ble trukket frem som manglende faktorer. Resultatene viser at ungdom i sorg har ulike behov for støtte og ivaretakelse. Konklusjon: Litteraturgjennomgangen viser at hver sorg er unik og behov for sorgstøtte varierer i stor grad. Derfor er det viktig å lytte til hver enkelt ungdom, og kartlegge hva behovet er. Helsesykepleier kan bidra med helsefaglig kompetanse i et tverrfaglig samarbeid. Funn viser at ivaretakelsen av ungdom i sorg kan forbedres. Forskning viser at det er mangel på å undersøke sørgende ungdoms erfaringer, og at det er lite kjent om hva som gjør at støtten føles nyttig.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjecthelsesykepleieen_US
dc.subjectskoleren_US
dc.subjecterfaringeren_US
dc.subjectetterlatteen_US
dc.subjectsorgen_US
dc.subjectungdomen_US
dc.titleUngdom i sorgen_US
dc.typeStudent paper, othersen_US
dc.source.pagenumber19en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record