Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTangevald-Hansen, Anniken
dc.date.accessioned2023-09-29T11:30:58Z
dc.date.available2023-09-29T11:30:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093101
dc.description.abstractHensikt: Dette kvalitative studiet har til hensikt å utforske opplevelsen av endringsprosesser som kan oppstå i flerfamilieterapi (FFT) hos foreldre til barn med spiseforstyrrelse og terapeuter. Med utgangspunkt i studiets forskningsspørsmål: - Hvordan opplever foreldre endringsprosess i flerfamilieterapi? - Hvordan opplever terapeuter endringsprosess i flerfamilieterapi? Og hvilken kompetanse oppleves som relevant? Metode: I dette studiet har det blitt benyttet en kvalitativ tilnærming med to fokusgrupper for å undersøke opplevelsen av endringsprosesser til foreldre til barn med spiseforstyrrelse og terapeuter gjennom sin deltagelse i flerfamilieterapi. De kvalitative dataene er innhentet fra en fokusgruppe med ni foreldre og en fokusgruppe med fire terapeuter. Dataene har blitt analysert og fortolket ved hjelp av Kirsti Malterud (2018) sin systematiske tekstkondensering og dens fire trinn. Fire hovedkategorier ble identifisert: en forskjell som utgjør en forskjell; livet er mer enn spiseforstyrrelse; et lys i tunnelen; de «usynlige» fasilitatorer. Funn: De fire hovedfunnene representerer fortellinger om ulike endring som har oppstått gjennom deres deltagelse. Noen av temaene handler om; å møte andre i lignende situasjon, tryggere i sin rolle som foreldre, å bli møtt med kunnskap og erfaringer, reduksjon av skyld og skam og følelsen av håp for fremtidenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectfamilieterapien_US
dc.subjectendringeren_US
dc.subjectterapeutens rolleren_US
dc.subjectforeldreen_US
dc.subjectsystemisk forståelseen_US
dc.subjectspiseforstyrrelseren_US
dc.subjectflerfamilieterapien_US
dc.title«Vel bekomme». På hvilken måte kan systemisk forståelse i flerfamilieterapi bidra til at foreldre til barn med spiseforstyrrelse og terapeuter opplever endringsprosess?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.source.pagenumber91en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel