«Sterkere sammen» En kvalitativ studie av foreldres opplevelse av eventuelle endringer i parforholdet etter deltakelse på foreldrekurset Emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3093059Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSammendrag
«Emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre (EFST)» er et kurs for foreldre hvor fokus er å understøtte barns emosjonelle utvikling, blant annet gjennom kunnskap om emosjoner og viktigheten av å validere følelsene. I denne kvalitative studien undersøkes om foreldre erfarer påvirkning på parforholdet etter deltakelse på foreldrekurset. Studiens problemstilling er:
«Hva forteller par om deres parforhold etter deltakelse på foreldrekurset Emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre?»
Følgende forskningsspørsmål vil belyse problemstillingen:
o Hva beskriver paret med tanke på eventuell påvirkning av deres emosjonelle forhold?
o Hvordan beskriver paret deres kommunikasjon etter deltakelse?
o Hvilke refleksjoner/erfaringer beskriver paret om eventuelle endringer i seg selv eller ved partner?
For å belyse problemstillingen og forskningsspørsmålene ble det gjennomført analyse inspirert av systematisk tekstkondensering, modifisert av Malterud (Malterud, 2017).
I studien er det gjennomført semistrukturerte intervju med fire foreldrepar, som alle hadde avsluttet kurset Emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre (EFST) i løpet av det siste året.
Funnene beskrives med en systemisk og sosialkonstruksjonistisk tilnærming til teori og epistemologi, med en vitenskapsteoretisk forankring innen fenomenologi og hermeneutikk.
Det ble analysert frem tre resultatkategorier: 1) Oppvåkning - en oppvåkning med tanke på betydningen av å utvikle et felles språk som har bidratt til økt forståelse og meningsdannelse, en økt følelsesbevissthet og forståelse av egne tilknytningshistorier 2) En utvidelse av parets narrativ 3) Å skape felles mening.
Studien diskuterer det empiriske materialet ut fra tidligere aktuell forskning, og utvalgt teori med hovedfokus på sosialkonstruksjonisme, kommunikasjonsteori, narrativer og diskurser, tilknytning og emosjonsfokusert terapi.
Funnene tyder på at parene som deltok på kurs opplevde en positiv effekt på parforholdet, både i forhold til kommunikasjon, emosjonell inntoning og tilgjengelighet.
Diskusjonen er ment å utvide forståelsen av funnene, og vise hvorvidt et tiltak hvis siktemål er en dypere forståelse av barnet sitt, også kan ha en overføringsverdi til parforholdet. Informantenes erfaringer ses i lys av det som ses på som sentrale og virksomme elementer fra parterapeutisk praksis i familieterapifeltet.