Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrandahl, Yvonne
dc.date.accessioned2023-09-29T10:15:47Z
dc.date.available2023-09-29T10:15:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093036
dc.description.abstractDenne kvalitative studien undersøker familieterapeuters erfaringer med å innta både en ekspert og ikke- ekspertposisjon i veiledning av fosterforeldre. Jeg har benyttet en fortolkende fenomenologisk analyse (IPA) for å belyse følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har familieterapeuter med å innta både en ekspert og ikke ekspertposisjon i veiledning av fosterforeldre? For å besvare problemstillingen har jeg intervjuet fire familieterapeuter som arbeider med veiledning av fosterforeldre. Analyseprosessen førte frem fire hovedfunn med til sammen syv underfunn: 1. Ikke- vitende posisjonens plass og betydning i veiledning. a) Ikke- vitende posisjon som faglig ideal, b) «Ikke- vitende»- en kamuflert ekspert? 2. Ekspertposisjonens plass og betydning i veiledning. a) Opplevd ekspertmandat, b) Betydningen av å gi råd, c) Ekspertposisjon til frustrasjon. 3. Ekspertposisjon og ikke- vitende posisjon – ja takk, begge deler. 4. Veileders opplevelse av å ha regi. a) Makt i relasjonen uavhengig av posisjon, b) Valg av posisjon på veileders premisser. I studien fremkommer det at informantene opplever at de i kraft av sin rolle er tillagt et ekspertmandat, og at det ligger en forventning fra arbeidsplassen om at de skal innta en ekspertposisjon i veiledningen. Likevel viser samtlige informanter til at de ønsker å ha en «ikke- vitende» holdning ovenfor fosterforeldrene selv om de opplever at dette kan være vanskelig å gjennomføre. Informantene opplever at ekspertposisjonen også har sin plass og betydning i veiledningen, selv om den sees på som mindre nyttig. Informantene trekker spesielt frem betydningen av å gi råd når fosterforeldrene ønsker det. Videre viser studien til at informantene kan innta en ekspertposisjon i situasjoner hvor de ikke opplever den som hensiktsmessig. Det kan være når de er usikre, slitne eller blir trigget. Selv om informantene foretrekker å ha en «ikke vitende» holdning ovenfor fosterforeldrene viser studien til betydningen av å kombinere denne med en ekspertposisjon der det er hensiktsmessig og nødvendig. Studien viser også til informantenes opplevelse av å ha regi, og at det er de som bestemmer valg av posisjon i veiledningen. Funnene er drøftet med utgangspunkt i studiens problemstilling, forskningsspørsmål, relevant teori samt tidligere forskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectfamilieterapien_US
dc.subjectveiledningen_US
dc.subjectfosterforeldreen_US
dc.subjectikke- vitende posisjonen_US
dc.subjectikke- ekspertposisjonen_US
dc.subjectekspertposisjonen_US
dc.titleEkspert versus ikke- ekspertposisjon, eller ja takk, begge deler? Familieterapeuters refleksjoner omkring posisjonenes plass og betydning i veiledning av fosterforeldreen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.source.pagenumber92en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel