Følelsenes bevegelige verdener. Å miste fotfestet og å finne det igjen. En autoetnografisk oppgave om å være «den flinke hjelper» i en barnevernskontekst
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3093022Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne masteroppgaven setter søkelys på den profesjonelles følelseserfaringer og hvordan dette viser seg i praksis. Hensikten med studien har vært å undersøke og få en større forståelse av egne følelsesopplevelser i en profesjonell kontekst. Målet har vært å skape økt meningssammenheng og større refleksivitet knyttet til egen fagutøvelse. Fokus i oppgaveprosessen har vært å skape dialog med egne opplevelser knyttet til praksis for å kunne skape videre vekst.
Masteroppgaven er en autoetnografisk oppgave. Det ble gjennomført en selvrefleksiv skriveprosess over 5 måneder knyttet til problemstillingen. Parallelt med denne skriveprosessen har jeg hatt individuell veiledning med to erfarne familieterapeuter med utgangspunkt i hva jeg var opptatt av relatert til oppgavens problemstilling. I tillegg har jeg hatt mulighet for å bringe refleksjoner inn i gruppeveiledning.
Problemstillingen for studie er: Hvordan erfarer og forvalter jeg som profesjonell egne følelsestilstander og hvordan kan min forståelse av dette være kilde til bevegelse og utvikling?
Gjennom en refleksiv tematisk analyse presenteres tre hovedtemaer jeg har funnet som sentrale knyttet til eget følelsesarbeid. Under overskriftene:
1. Ansvar - mine følelser påvirkes når jeg opplever ansvarsforventninger
2. Trygghet – egen opplevelse av trygghet erfares sentralt for ivaretakelse av mine følelser
3. Selvmedfølelse - når følelsene mine tas på alvor skapes selvmedfølelse som gir nye mulighetsrom i meg og sammen med den andre.
I en videre dialog knytter jeg hovedtemaene til fem ulike stemmer som har vist seg med ulik kraft relatert til min indredialog og til følelsesopplevelser. Stemmene har vist seg frem som:
Den strenge, disiplinerte stemmen
Den selvkritiske stemmen
Den selvsensurerende stemmen
Den mestrende stemmen
Den selvivaretakende stemmen
Studiens resultater viser at profesjonelle kan kjenne på ulike typer følelser som kan stå til hinder for dialog i det profesjonelle møtet og for egen selvivaretakelse. Trygghet til å utforske egne følelsesopplevelser og uttrykk, kan gi ny forståelse og skape bevissthet som påvirker profesjonell praksis.