Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTjensvold, Jenny Tornes
dc.date.accessioned2023-09-29T07:10:36Z
dc.date.available2023-09-29T07:10:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092913
dc.description.abstractBakgrunn: Denne masteroppgaven utforsker foreldreperspektivet på ufrivillig skolefravær. I Norge har man ikke konkrete tall på hvor mange barn som har ufrivillig skolefravær. Det er ulike årsaker til dette, og det forskes på dette feltet på årsakene til fraværet, samt tiltak. I denne studien er det rettet oppmerksomhet på de som står barna nærmest, nemlig foreldrene. Dette har en påvirkning på hverdagen til familiene, og det er det denne oppgaven vil belyse. Hensikt: Studiens hensikt var å få frem erfaringer fra foreldre som har barn som ikke klarer å gå på skole. Oppgaven skal gi kunnskap om foreldrenes opplevelser på ufrivillig skolefravær og hvordan dette påvirker deres hverdag, samtidig hvordan samarbeidet med skolen oppleves. Metode: Denne masteroppgaven bygger på et kvalitativt hermeneutisk fenomenologisk forskningsdesign. Det er gjennomført 4 intervjuer med mødre som har eller har hatt barn med ufrivillig skolefravær. Analysen er inspirert av Malterud sin tekstkondensering. Resultat: Funnene som blir presentert i oppgaven er foreldrenes opplevelse av kaos og stress, de beskriver at hverdagen deres er preget av en krisetilstand. Informantene viser til et behov for støtte og trygghet i hverdagen. Videre opplever de til tider en avmakt i relasjonen til skolen. De beskriver til tider vansker i samarbeidet. Funne blir drøftet opp mot teorier om stress og mestring , samt maktrelasjonene mellom foreldre og skole. Konklusjon: Denne masteroppgaven har belyst foreldreperspektivet på ufrivillig skolefravær og avdekket sentrale funn knyttet til foreldrenes opplevelser av stress og en langvarig krise, preget av kaos i hverdagen. Informantene beskriver samtidig utfordringer knyttet til ekteskapet, og ungdommene lider av tapte sosiale erfaringer som foreldrene opplever som svært tungt. Videre viser funnene at foreldrene savner koordinering og støtte, opplever avmakt i relasjon til skolen og etterspør tydelige retningslinjer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjecthelsefremmende relasjonsarbeiden_US
dc.subjectkaosen_US
dc.subjectkriseren_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.subjectavmakten_US
dc.subjectmakten_US
dc.subjectskoleren_US
dc.subjectforeldreen_US
dc.subjectufrivillig skolefraværen_US
dc.subjectskolevegringen_US
dc.titleEt foreldreperspektiv på ufrivillig skolefravær. En kvalitativ studie av opplevelsene til foreldre, til ungdom som ikke går på skolen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.source.pagenumber81en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel