Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyge, Kristine Hugvik
dc.date.accessioned2023-07-06T08:41:43Z
dc.date.available2023-07-06T08:41:43Z
dc.date.issued2022-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076507
dc.description.abstractMasteroppgavens problemstilling er: «Hvilke erfaringer og meninger har autister med et likeverdig og inkluderende opplæringstilbud i grunnskolen?». Masteroppgaven er en kvalitativ studie som har benyttet «brevmetoden» til å undersøke autisters egne erfaringer og meninger om grunnskolen i et medborgerskapsperspektiv. Formålet med studien var å bruke autistenes erfaringskunnskap, opplevelser og meninger om grunnskolen til å belyse deres medborgerskap. De autistiske deltakerne gir verdifull og unik innsikt om hvordan det oppleves å være autist i et skolesamfunn som ikke anerkjenner autistisk mangfold. Deres fortellinger viser til sårbarheten og avmaktsposisjonen barn med funksjonsvariasjoner utsettes for. Resultatene kaster lys over ressurser og barrierer som hemmer eller fremmer autistenes muligheter for likeverdig opplæring og medborgerskap. Følgelig drøftes studiens resultater i lys av studiens teoretiske rammeverk – medborgerskap. Det er viktig å sette søkelys på autisters medborgerskap, ettersom autister ofte utsettes for diskriminering og ekskludering i samfunnet. Gjennom å sette søkelys på deres medborgerskap, kan man øke bevisstheten om hvordan autister opplever grunnskolen, og hvordan deres rettigheter og muligheter for å delta på like vilkår i skolen blir ivaretatt. I tillegg øker det bevisstheten om autistenes muligheter for et rettferdig og likeverdig medborgerskap i samfunnet for øvrig. Funn i denne studien viser at autistene har blitt utsatt for holdningsmessige barrierer i skolen, som har hindret dem likeverdig og inkluderende opplæring, og derav hindres deres mulighet for realisering av medborgerskapet. Barrierene skyldes blant annet fravær av gode og støttende relasjoner til lærere og andre ansatte som skal fremme autistenes rett til likeverdig deltakelse. Manglende støtte og gode relasjoner i skolen, bidrar nemlig til ytterligere marginalisering av autister. Resultatene peker også på hvordan negative utfall i skolen kan ha konsekvenser for medborgerskapet til autister senere i livet. Basert på tidligere og nyere forskning, samt studiens resultater, er det mulig å anta at dagens skoletilbud, fortsatt er til hinder for likeverdig og inkluderende opplæring, som igjen truer autisters rett til likeverdig medborgerskap i samfunnet. Med bakgrunn i det, peker masteroppgaven på et behov for økt kunnskap og kompetanse som innebærer tverrfaglig samhandling, der brukermedvirkning på alle nivå må prioriteres, dersom autister skal få likeverdig opplæringstilbud og likeverdige muligheter for realisering av medborgerskap.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectmedborgerskapen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectautismeen_US
dc.subjecteleveren_US
dc.titleEn kvalitativ studie av autisters erfaringer og meninger om grunnskolen i et medborgerskapsperspektiv «Føles fremdeles som et levende helvete»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber85en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal