En kvalitativ studie av autisters erfaringer og meninger om grunnskolen i et medborgerskapsperspektiv «Føles fremdeles som et levende helvete»
Abstract
Masteroppgavens problemstilling er: «Hvilke erfaringer og meninger har autister med et likeverdig
og inkluderende opplæringstilbud i grunnskolen?». Masteroppgaven er en kvalitativ studie som har
benyttet «brevmetoden» til å undersøke autisters egne erfaringer og meninger om grunnskolen i et
medborgerskapsperspektiv. Formålet med studien var å bruke autistenes erfaringskunnskap,
opplevelser og meninger om grunnskolen til å belyse deres medborgerskap. De autistiske deltakerne
gir verdifull og unik innsikt om hvordan det oppleves å være autist i et skolesamfunn som ikke
anerkjenner autistisk mangfold. Deres fortellinger viser til sårbarheten og avmaktsposisjonen barn
med funksjonsvariasjoner utsettes for. Resultatene kaster lys over ressurser og barrierer som hemmer
eller fremmer autistenes muligheter for likeverdig opplæring og medborgerskap. Følgelig drøftes
studiens resultater i lys av studiens teoretiske rammeverk – medborgerskap.
Det er viktig å sette søkelys på autisters medborgerskap, ettersom autister ofte utsettes for
diskriminering og ekskludering i samfunnet. Gjennom å sette søkelys på deres medborgerskap, kan
man øke bevisstheten om hvordan autister opplever grunnskolen, og hvordan deres rettigheter og
muligheter for å delta på like vilkår i skolen blir ivaretatt. I tillegg øker det bevisstheten om autistenes
muligheter for et rettferdig og likeverdig medborgerskap i samfunnet for øvrig.
Funn i denne studien viser at autistene har blitt utsatt for holdningsmessige barrierer i skolen, som har
hindret dem likeverdig og inkluderende opplæring, og derav hindres deres mulighet for realisering av
medborgerskapet. Barrierene skyldes blant annet fravær av gode og støttende relasjoner til lærere og
andre ansatte som skal fremme autistenes rett til likeverdig deltakelse. Manglende støtte og gode
relasjoner i skolen, bidrar nemlig til ytterligere marginalisering av autister. Resultatene peker også på
hvordan negative utfall i skolen kan ha konsekvenser for medborgerskapet til autister senere i livet.
Basert på tidligere og nyere forskning, samt studiens resultater, er det mulig å anta at dagens
skoletilbud, fortsatt er til hinder for likeverdig og inkluderende opplæring, som igjen truer autisters
rett til likeverdig medborgerskap i samfunnet.
Med bakgrunn i det, peker masteroppgaven på et behov for økt kunnskap og kompetanse som
innebærer tverrfaglig samhandling, der brukermedvirkning på alle nivå må prioriteres, dersom
autister skal få likeverdig opplæringstilbud og likeverdige muligheter for realisering av medborgerskap.