Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugland, Eva Renate
dc.date.accessioned2023-07-06T08:38:45Z
dc.date.available2023-07-06T08:38:45Z
dc.date.issued2022-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076506
dc.description.abstractSammendrag: Denne studien handler om ASK (alternativ supplerende kommunikasjon) og medbestemmelse hos elever i spesialpedagogiske avdelinger. Målet og ønsket med denne studien var å se på hvordan avdelingene legger til rette for kompetanse og opplæring av sine ansatte og til elevene, i ASK, og hvordan personalets opplevelse av dette er. Problemstillingen for min studie er: Hvilke rutiner og strukturer har spesialpedagogiske avdelinger for å bygge og sikre kompetanse om ASK i team rundt elever som bruker ASK i skolehverdagen, og hvordan tilrettelegges det for elevene sin medbestemmelse? Det er brukt en kvalitativ undersøkelse for å få svar på problemstillingen. Det ble utført intervju av fem ulike personale fordelt på tre ulike spesial pedagogiske avdelinger i tre forskjellige kommuner. I analyse og tolkning av innsamlet material er det brukt en temabasert analysemetode. Tema som stod igjen etter analysen, var: 1. Hva fortelles om rutiner for samarbeid om ASK? 2. Hva fortelles om strukturer 3. Hva fortelles om personalets opplevelse? 4. Hva fortelles om medvirkning og selvbestemmelse. Resultater av analysen var manglende strukturer for hvordan opplæringen i ASK skulle foregå, da det ikke er noen nedskrevne rutiner for dette. Analysen avdekker et behov om å finne en måte å sikre at alle ansatte har kompetansen som er nødvendig når man skal jobbe med barn som ikke har talespråk og som har behov for alternativ og/eller supplerende kommunikasjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectmedborgerskapen_US
dc.subjectasken_US
dc.subjecteleveren_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.titleASK og medbestemmelse hos elever i spesialpedagogiske avdelinger En kvalitativ studie om opplæring i ASKen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber90en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal