ASK og medbestemmelse hos elever i spesialpedagogiske avdelinger En kvalitativ studie om opplæring i ASK
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076506Utgivelsesdato
2022-12Metadata
Vis full innførselSammendrag
Sammendrag:
Denne studien handler om ASK (alternativ supplerende kommunikasjon) og
medbestemmelse hos elever i spesialpedagogiske avdelinger. Målet og ønsket med denne
studien var å se på hvordan avdelingene legger til rette for kompetanse og opplæring av sine
ansatte og til elevene, i ASK, og hvordan personalets opplevelse av dette er.
Problemstillingen for min studie er: Hvilke rutiner og strukturer har spesialpedagogiske
avdelinger for å bygge og sikre kompetanse om ASK i team rundt elever som bruker ASK i
skolehverdagen, og hvordan tilrettelegges det for elevene sin medbestemmelse?
Det er brukt en kvalitativ undersøkelse for å få svar på problemstillingen. Det ble utført
intervju av fem ulike personale fordelt på tre ulike spesial pedagogiske avdelinger i tre
forskjellige kommuner. I analyse og tolkning av innsamlet material er det brukt en
temabasert analysemetode. Tema som stod igjen etter analysen, var:
1. Hva fortelles om rutiner for samarbeid om ASK?
2. Hva fortelles om strukturer
3. Hva fortelles om personalets opplevelse?
4. Hva fortelles om medvirkning og selvbestemmelse.
Resultater av analysen var manglende strukturer for hvordan opplæringen i ASK skulle
foregå, da det ikke er noen nedskrevne rutiner for dette. Analysen avdekker et behov om å
finne en måte å sikre at alle ansatte har kompetansen som er nødvendig når man skal jobbe
med barn som ikke har talespråk og som har behov for alternativ og/eller supplerende
kommunikasjon.