Show simple item record

dc.contributor.authorKjølleberg, Cecilie
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2023-03-20T08:37:10Z
dc.date.available2023-03-20T08:37:10Z
dc.date.issued2021-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3059135
dc.descriptionMaster's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, December 2021en_US
dc.description.abstractHvordan motiveres voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn fra hjemlandet til å velge å gå på grunnskole? Bakgrunnen for denne problemstillingen er at voksne minoritetsspråklige som ikke har gjennomført grunnskole i hjemlandet har lovfestet rett til grunnskoleutdanning i Norge gjennom opplæringsloven. Dette minimum av utdanning er, i vårt akademiske samfunn, et viktig og nødvendig steg for at de nye norske skal komme seg i fast og varig arbeid. Indirekte vil grunnskolegangen kunne ha innvirkning på integrering og redusert barnefattigdom. De minoritetsspråklige har dårligere resultater enn de norskspråklige elevene. Krav til permanent oppholdstillatelse har gitt fritak for inntektskravet dersom man går på grunnskole. En gjengs oppfatning blant ansatte i voksenopplæringen har vært at det er dette fritaket som motiverer for å gå på grunnskole. Som bakteppe viser oppgaven mulighetene og utfordringene til gruppen generelt, med tanke på det å være flyktning, lære andrespråk og det å være voksen elev. Problemstillingen er belyst gjennom semi-strukturerte kvalitative intervjuer med seks informanter. Gjennom kvalitativ metode, og hermeneutisk tilnærming, har det som kom frem blitt analysert tematisk og tolket i forhold til Deci og Ryans motivasjonsteori, selvbestemmelsesteorien, og underteorien organismisk integrasjonsteori. Funnene viser at det er mange faktorer som motiverer for å gå på grunnskole. Det å være forelder og å kunne hjelpe barna, og ønsket om tilhørighet kommer frem som viktige faktorer. Også det å lære mer norsk og ønsket om arbeid er fremtredende. Det økonomiske er en nødvendig faktor for livsopphold, men ikke noe som uttalt motiverer i seg selv. Det er noen informanter som synes å være indre motivert for skolegang og den ytre motivasjonen er også integrert i deltakerne, så den nærmer seg indre motivasjon. Funnene kan brukes som en innfallsvinkel til å studere en understudert gruppe, og jeg ser behov for å se på innholdet i undervisningen for de som har ingen eller minst skolegang , og hvordan denne legges opp.en_US
dc.description.abstractAdult refugees who hasn´t completed primary education in their countries of origin has a statutory right to do so in Norway. This is the background for the research question: How are minority refugees with little or no prior school background motivated to choose primary education? Primary school is a minimum education needed in our academic society and a needed and necessary step in order to get stable employment . Indirectly will primary school education aid integration and be a factor in reducing child poverty. The minority students achieve poorer results than the majority students. Attendance in primary education has given exemption from income requirements needed to get permanent residency. A common assumption is that this is a motivating factor to choose primary education. The back drop of the thesis is the general possibilities and challenges including , being a refugee, having to learn in a language different from their mother tongue and being an adult student. The focus question is discussed via the analysis of six semi-structured qualitative interviews with minority adults in primary education. Through a hermeneutic process the findings have been analyzed using Deci and Ryan’s Self Determination and Organismic Integration theories. There are a lot of factors motivating to choose primary education. Being a parent, to be able to help your children, a need to integrate in the society and a sense of belonging stands out. Also to be able to learn more Norwegian and the aim of employment are important factors. Some of the participants were intrinsically motivated, and also more externally motivated factors are integrated and close to intrinsic motivation. The economic aspect is necessary for subsistence, but not a motivating factor in itself. The findings show that more research on this understudied group is needed. Both on the structuring of the offer given, but also contents.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectgrunnskolenen_US
dc.subjectminoritetsspråkligeen_US
dc.subjectvoksneen_US
dc.titleDet kommer fra mitt hjerte : Motivasjon for grunnskole blant minoritetsspråklige voksne med fluktbakgrunn, og liten eller ingen skolebakgrunnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber92en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record