«Det gode samliv». En diskursanalyse av populærvitenskapelig selvhjelpslitteratur
Abstract
Denne kvalitative studien har som hensikt å utforske hvilke rådende diskurser om samliv som skrives frem i bestselgende selvhjelplitteratur. Datamaterialet er hentet fra tre selvhjelpsbøker med samliv som tema: «Kjærlighetens tre porter» av Sissel Gran (2007). «Kunsten å elske» av Dimitrij Kielland Samoilow (2015), og «Hemmeligheten bak et lykkelig parforhold» av John Gottman (2016). Studiens problemstilling ble tematisert ut fra foucauldiansk diskursanalyse, med fokus på diskursenes virkning, språkets funksjon og maktkritiske perspektiver:
«Hvilke diskurser om samliv skrives frem i moderne selvhjelpslitteratur? Og på hvilke måter kan de diskursive fremstillingene føre til utenforskap og marginalisering av samlivsformer?»
Analysen resulterte i 8 hoveddiskurser:
1.Den romantiske diskurs. 2.Forelskelsediskurs. 3.Diskurs om parforhold som veien til lykke. 4.Diskurs om heteronormativitet som utgangspunkt for samliv. 5.Diskurs om det rene forhold. 6.Diskurs om selvrealisering. 7.Diskurs om samliv som arbeid. 8.Tilknytningsdiskurs.
Denne oppgaven utforsker hvilke diskurser som skrives frem om samliv i populærvitenskapelig selvhjelpslitteratur. Oppgaven innehar også et normativt aspekt ved å stille spørsmål til hvilke måter de diskursive fremstillingene kan føre til utenforskap og marginalisering. Studiens funn viser at forfatterne trekker på normative ideer og verdier i sine beskrivelser av parforhold og samliv. Slike fremstillinger kan virke begrensende og marginaliserende for mangfold av samlivsformer og alternative stemmer om samliv. Oppgaven drøfter hvordan opprettholdelse og reprodusering av heteronormative privilegier i tekster om det ideelle samliv kan innvirke på vår forståelse av hva kjærlighet er, samt hvordan det ideelle samliv bør praktiseres. Studiens funn har implikasjoner for det familieterapeutiske feltet, da de illustrerer hvordan terapeuter, på tross av «ekspertrollen» de innehar, heller ikke er avkoblet påvirkning fra kulturelt betingede diskurser og egen kontekst i sin praksis. Ottar Ness har vært veileder for denne masteroppgaven.