Det komplekse kulturelle medborgerskapet Dimensjoner av kulturelt medborgerskap på mikro-, meso- og makronivå i lys av filosofen Martha C. Nussbaums teori
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015678Utgivelsesdato
2022-05Metadata
Vis full innførselSammendrag
Masteroppgaven Det komplekse kulturelle medborgerskapet tar for seg ulike dimensjoner og
nivåer av kulturelt medborgerskap. Begrepet kulturelt medborgerskap blir brukt med ulike
teoretiske perspektiv, men er lite omtalt i norsk sammenheng. Hensikten med oppgaven er
derfor å utvikle forståelsen av begrepet kulturelt medborgerskap.
Problemstillingen jeg tar for meg er: Hvilke dimensjoner av kulturelt medborgerskap
kommer til syne i norsk kulturpolitikk, og hvordan kan Martha Nussbaums politiske
teori/filosofi inspirere til å videreutvikle begrepet kulturelt medborgerskap?
Jeg har valgt å bruke filosofen Martha C. Nussbaum sine teorier gjennom hele oppgaven.
Teoretikerne Thomas P. Boje, Pieter van Hensbroek og Inger Marie Lid bidrar også til å
belyse ulike perspektiv ved medborgerskapsbegrepet. Videre relateres
medborgerskapsbegrepet til kunst og-kulturbegrepet for å utvikle forståelsen av kulturelt
medborgerskap. Jeg belyser kulturelt medborgerskap på individ-, samfunns- og teoretisk
nivå og benytter dermed de ulike nivåene mikro, meso og makro som analytisk grep for å
undersøke materialet. Oppgavens materiale er stortingsmeldingen Kulturens kraft og
kunstverkene Sacrifying av Impure company + Motorpsycho og Mountaineers av Susanne
Sundfør.
To metodiske innfallsvinkler benyttes for å svare på oppgavens problemstilling. Først gjør jeg
en dokumentanalyse av stortingsmeldingen Kulturens kraft for å undersøke hvilken
forståelse av kulturelt medborgerskap som kommer til syne i dagens kulturpolitikk. Deretter
presenterer jeg fortolkninger av kunstverkene Sacrifying av Impure company + Motorpsycho
og Mountaineers av Susanne Sundfør for å illustrere kulturelt medborgerskap i perspektiv av
kunstopplevelser.
Drøftingen av resultatene viser at begrepet kulturelt medborgerskap ikke synliggjøres i norsk
kulturpolitikk, men at medborgerskapsperspektivet gjør seg gjeldende gjennom andre
begrep. Kulturpolitikken fremmer ulike dimensjoner av medborgerskap både på mikronivået
og mesonivået. På makronivå vektlegger Martha C. Nussbaum følelsenes betydning for
kritisk og etisk tenkning, og viser hvordan kunst bidrar til dette. Hun hevder at medfølelse og
empati er grunnleggende for utvikling og ivaretakelse av demokratiet. Eksemplene som
presenteres i oppgaven illustrerer Nussbaums teori, og bidrar til å synliggjøre
sammenhengen mellom mikro-, meso- og makronivået i kulturelt medborgerskap. Jeg
konkluderer i oppgaven med at kulturelt medborgerskap kan forstås som et kompleks der de
ulike nivåene og dimensjonene informerer og er avhengige av hverandre.
Nøkkelord: Kulturelt medborgerskap, Nussbaum, kulturpolitikk, følelser, kritisk refleksjon,
etisk tenkning, dokumentanalyse, kunstneriske uttrykk, demokrati. The master thesis: The complex of cultural citizenship addresses various dimensions and
perspectives of cultural citizenship. The term cultural citizenship appears in a variety of
theoretical perspectives, but the term is rarely addressed in Norwegian context. Thus, the
aim of this thesis is to develop a broader understanding of the term cultural citizenship.
The problem statement is: Which dimensions concerning cultural citizenship reveals
themselves in Norwegian cultural politics, and how can the theory/philosophy of Martha C.
Nussbaum inspire to further develop the term cultural citizenship?
I have chosen to make use of the philosopher Martha C. Nussbaums theories throughout the
thesis. Theories of Thomas P. Boje, Pieter van Hensbroek and Inger Marie Lid also
contributes to various perspectives on citizenship. Further, the term citizenship is related to
concepts of art and culture in order to develop knowledge on cultural citizenship. I shed light
on cultural citizenship on individual, societal and theoretical level, and thus utilize the levels
micro, meso and macro to analyse the thesis material. The thesis material is the political
policy document Kulturens kraft and the artworks Sacrifying by Impure company +
Motorpsycho and Mountaineers by Susanne Sundfør.
Two methodical perspectives are used to answer the problem statement. First, I conduct a
document analysis of the policy document to convey the grasp of cultural citizenship
mediated through current cultural politics. Second, I present interpretations of the artworks
to illustrate cultural citizenship in perspective of art experiences.
Discussing the results, I find the term cultural citizenship is not emphasized in Norwegian
cultural policy. However, perspectives on citizenship are conveyed through related terms.
Cultural politics promote various dimensions of citizenship both on the micro and the meso
level. On the macro level Martha C. Nussbaum promotes the importance of emotions to
critical and ethical thinking, and the arts contribution to this. She claims compassion and
empathy are vital for the perseverance and development of democracy. The examples
presented in this thesis illustrate Nussbaums theory, and contributes to make the relation
between the micro, meso and macro levels of cultural citizenship visible. The thesis
concludes with the notion of cultural citizenship as a complex. A complex in which the
various levels and dimensions inform and rely on each other.