Medborgerskap for foreldre til barn med sammensatte behov i møte med helsetjenestene En kritisk diskursanalyse av «Vi - de pårørende»
Abstract
Bakgrunnen for oppgaven er den sentrale betydningen pårørende har som en del av den
norske velferdsstatens helsepolicy og et interessefelt for foreldre til barn med sammensatte
behov. “Vi - de pårørende” er en strategi for pårørende som kom underveis i masterstudiet
og jeg ønsket å utforske strategien og handlingsplanen. Forskning på feltet viser at foreldre
som pårørende opplever mange utfordringer slik at medborgerskapet deres utfordres i møte
med tjenesteapparatet. På bakgrunn av denne forskningen er min problemstilling hvilke
tematikker om møtet med hjelpeapparatet for foreldrene til funksjonshemmede barn
kommer frem i pårørendestrategien “Vi - de pårørende” (Helse- og omsorgsdepartementet,
2020), og hvordan kan disse fremstillingene tolkes i lys av teorier om medborgerskap?
Problemstillingen er knyttet til “Vi - de pårørende” som dokument og hva dette dokumentet
kan bety for foreldre til barn med sammensatte behov sitt møte med helsetjenestene i lys av
medborgerskapsteori. Med bakgrunn i dette har jeg valgt en kvalitativ forskningsmetode med
kritisk tilnærming, studien er en kritisk diskursanalyse etter Carol Bacchi (2009) sin “What´s
the problem represented to be?”-metode som forskningsspørsmål med en multimodal
analyse knyttet til bruken av bilder og tekstlige virkemidler, gjort etter verktøy fra Joar Skrede
(2017) og Tonje Hitching et al. (2011).
Oppsummert gir analysens resultater og hovedfunn tre hoved diskurser om foreldre sine
møter med tjenestene. Anerkjennelsesdiskurs, ansvarsdiskurs og medvirkningsdiskurs, samt
at det gjennom analysen tolkes frem en manglende maktdiskurs.
Diskusjonen omhandler hvordan diskursive, subjektiverende og levde effekter kan virke inn
på foreldre til barn med sammensatte behov sine møter med tjenesteapparatet. Rammeverk
for teori har jeg benyttet meg av Nancy Fraser sin rettferdighetsteori, Sherry Arnstein sin
deltakelsesstige og Thomas Boje sine teorier om medborgerskap. Gjennom bruk av de
teoretiske rammeverkene diskuterer jeg hvordan diskursene fra resultatet kan ha en praktisk
betydning og effekt på handlingsrommet for foreldre til barn med sammensatte behov.