Korps for alle? En kvantitativ studie om sammenhengen mellom sosial ulikhet og foreldreinvolvering i organisert fritidsaktivitet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3012189Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSammendrag
Formålet med undersøkelsen er å finne ut i hvilken grad familiens sosiale, kulturelle og økonomiske bakgrunn spiller inn på foreldrenes involvering i organisert fritidsaktivitet for barn og unge. I denne oppgaven undersøkes skolekorpsaktiviteten.
Problemstilling i denne oppgaven er: I hvilken grad kan sosioøkonomiske ressurser forklare foreldreinvolvering i barns organiserte fritidsaktiviteter?
Studien tar utgangspunkt i teori knyttet til ideell sektor, frivillige organisasjoner og sosial ulikhet. For å finne svar på problemstillingen, ble det utarbeidet en forskningsmodell med tilhørende hypoteser.
For å samle inn data ble det gjennomført en tverrsnittsundersøkelse blant skolekorpsforeldre. Av svar fra 2319 respondenter, gav utvalget 2220 gyldige svar som ble brukt i analyser. Dataene ble undersøkt gjennom deskriptiv statistikk, korrelasjonsanalyse og tre multivariate regresjonsanalyser.
Studien indikerer at foreldre med egen korpserfaring in ad i husstanden er mer involverte i korpsaktiviteten enn andre foreldre. Avhengig variabel foreldreinvolvering, ble også undersøkt gjennom to underkategorier, nemlig involvering «foreldre-barn» og involvering «foreldre-aktivitet». Ved å analysere underkategoriene til avhengig variabel hver for seg, viser også fødeland og utdanning en effekt på grad av foreldreinvolvering.