Browsing Master i helsefremmende relasjonsarbeid / Master's Theses in in health promoting efforts by Title
Now showing items 4-17 of 17
-
Barnet vil, men klarer ikke å gå på skolen - En kvalitativ studie om helsepersonells erfaringer i arbeid med skolefraværsproblematikk hos barn i grunnskolen
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative studien har formålet vært å finne ut mer om helsepersonells erfaringer i arbeid med skolefraværsproblematikk. Problematikken blir beskrevet som kompleks og mangfoldig og krevende å få tilstrekkelig ... -
En balansekunstner for familier. Helsepersonells erfaringer med foreldre og barn innlagt til rusbehandling
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Rusmiddelproblemer har mange negative konsekvenser, også̊for de som er nære pårørende og barn. Mange rusavhengige blir innlagt til tverrfaglig spesialisert rusbehandling sammen med barna sine. For familiene vil ... -
Et foreldreperspektiv på ufrivillig skolefravær. En kvalitativ studie av opplevelsene til foreldre, til ungdom som ikke går på skolen.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Denne masteroppgaven utforsker foreldreperspektivet på ufrivillig skolefravær. I Norge har man ikke konkrete tall på hvor mange barn som har ufrivillig skolefravær. Det er ulike årsaker til dette, og det forskes ... -
Foreldresamarbeid. «Hvordan kan oppmerksomhet på foreldresamarbeid bidra til å fremme det psykososiale miljøet for de eldste barna i barnehagen?»
(Master thesis, 2022)Formålet med denne kvalitative masteroppgaven er å fortolke og beskrive foreldre og barnehageansatte sin opplevelse av foreldresamarbeidet opp mot det psykososiale miljøet i barnehagen. Informantene ble rekruttert fra ... -
Kvalitetsarbeid i kommunalt bofellesskap. En kvalitativ studie om lederes erfaringer med kvalitetsarbeid i bofellesskap til mennesker med psykiske helseutfordringer
(Master thesis, 2023)Hensikt: Det er viktig å fremme bofelleskap sin relevans og betydning for mennesker med langvarige og alvorlige psykiske helseutfordringer, samt betydning av kvalitet i dette arbeidet. Forståelse og innsikt i bofellesskap ... -
MAP- instruktørers erfaringer med selvregulering og aggresjonsproblematikk i psykisk helsevern
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for valg av tema er at selvregulering er en del av Møte Med Aggresjonsproblematikk, MAP. MAP er et opplæringsprogram anbefalt av Helsedirektoratet som ønsker å forebygge og håndtere aggresjon og vold i psykisk ... -
Medfølelsesfokusert terapi. På hvilken måte har Medfølelsesfokusert terapi (CFT) fått betydning for faglig utvikling hos behandlere innen psykisk helsevern?
(Master thesis, 2023)Jeg har i denne kvalitative studien hatt til hensikt å finne ut hvilke erfaringer mine informanter har ved å praktisere medfølelsesfokusert terapi, og hvordan denne metoden har hatt betydning for deres faglige og personlige ... -
På lag kring eleven? Ei kvalitativ studie om kontaktlærarar i grunnskulen si erfaring med tverrfagleg samarbeid kring elevar med behov for oppfølging frå ulike profesjonar.
(Master thesis, 2022)Hensikt: Studien har søkt å utforske kva erfaringar kontaktlærarar i grunnskulen har med tverrfagleg samarbeid kring elevar med samansette vanskar. Hensikta med studien er å belyse korleis eit utval lærarar erfarer å ... -
Profesjonelt relasjonsarbeid - En kvalitativ studie av erfaringene til oppsøkende sosialarbeidere med relasjonsarbeid inn mot ungdom i et belastet storbymiljø.
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien undersøkes oppsøkende sosialarbeideres erfaringer knyttet til relasjonsarbeidet med ungdom i belastede miljøer. Oppsøkende sosialt arbeid er en metode som tar sikte på å møte personer med ... -
Relasjonsbyggingens rolle. Hva gjør lærer og helsesykepleier i møte med barn med utfordrende atferd?
(Master thesis, 2022)Skolen har store utfordringer i arbeidet med en stadig mer mangfoldig elevgruppe med ulik etnisk og sosioøkonomisk bakgrunn. Ved siden av lærevansker er atferdsproblemer den største utfordringen i dagens skole. Elever med ... -
Støttepersonells erfaringer med å tilrettelegge for at barn med autisme skal ta del i barnehagehverdagen. En kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Hvilke erfaringer har støttepersonell med å tilrettelegge for at barn med autisme skal ta del i barnehagehverdagen? I Norge har 93,4 prosent av alle barn i alder ett til fem år plass i barnehagen (Statistisk sentralbyrå, ... -
Systematisk etikkrefleksjon i videregående skole. Et aksjonforskningsprosjekt om bruk av systematisk etikkrefleksjon i videregående skole.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å undersøke hvilken betydning systematisk etikkrefleksjon kan ha for personal i videregående skole. Hensikten er videre utdypet i problemstillingen:» Hvilken betydning kan systematisk ... -
Å jobbe med relasjoner og vold. En Tematisk analyse over helsepersonells erfaringer
(Master thesis, 2023)Hensikten med studien var å utforske helsepersonell sine erfaringer rundt det med vold og trusler, samt relasjonsarbeid. Bakgrunn: Avmakt er en grunnleggende årsak til vold og trusler, og vi alle har et iboende behov for ... -
Å lære å kjenne godt -En kvalitativ studie av relasjonsarbeid i utfordrende utredninger av autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2023)Denne studien omhandler relasjonsarbeid i utredninger av barn mellom 1-12 år, der det utfordrende å vite om vanskene skylles autismespekterforstyrrelser (ASF) eller omsorgssvikt. Dette er to tilstander som kan ha et likt ...