Show simple item record

dc.contributor.authorBeitohaugen, Ellen-Kristin Omland
dc.date.accessioned2022-07-04T11:07:49Z
dc.date.available2022-07-04T11:07:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002571
dc.description.abstractBakgrunn: Seksualvanene i befolkningen er i endring. Det er en økende seksuell aktivitet i samfunnet og flere tenåringer er seksuelt aktive. Halvparten av alle elever ved videregående skole har debutert seksuelt, derav en fjerdedel hevder de ikke brukte prevensjon ved første samleie. Dette kan antyde ett behov for å nå ut med informasjon om prevensjon. Anbefalingene fra helsemyndighetene er økt innsats for å redusere ufrivillig svangerskap og abort, blant annet ved at flere kvinner benytter langtidsvirkende prevensjon. Ungdom ønsker mer kunnskap om prevensjon og helsesykepleier har fått ett særskilt ansvar i rekvirering av hormonell prevensjon til ungdom. Hensikten med studien var å finne ut hva som fremmer og hemmer unge jenters bruk av prevensjon. Metode: Dette er en kvalitativ studie med individuelle intervjuer av unge jenter, 16-19 år, ved videregående skole. Utvalget består av syv jenter, rekruttert fra helsesykepleier ved en videregående skole. Stegvis-deduktiv induktiv metode (SDI) er blitt brukt, og data fra intervjuene ble dedusert inn i COM-B atferdsmodell, og deretter analysert. Resultat: Funn fra studien viser at det som hemmer bruken av prevensjon hos unge jenter er lite kunnskap om prevensjon, særlig mangel på kunnskap om bivirkninger og innsettingsmetoder, samt personlige egenskaper som det å være distré, og faren ved å glemme å ta p-pillen. Dessuten mener jenter at de ikke har fått nok undervisning om seksualitet og prevensjon på skolen, noe som hemmet bruken, og de etterspør dette fra helsesykepleier. Studien viser flere funn som fremmer prevensjonsbruken, som at unge jenter oppsøker venner og helsesykepleier, og at disse oppfattes som pålitelige kilder for informasjon. Muligheter som fremmer prevensjonsbruken er; lett tilgang til helsesykepleier, herunder rekvirering av prevensjon, bidragsordningen med økonomisk støtte, samt at jentene stolte på helsesykepleier og hennes kompetanse. Diskusjon: Studien indikerer at ved å undersøke om unge jenter har evne, mulighet og motivasjon til å bruke prevensjon er det mulig å ende prevensjonsatferd, som kan resultere i økt bruk av de anbefalte prevensjonsmetodene. Helsesykepleier bør veilede og undervise mer om seksuell helse og prevensjon. Ved å øke unge jenters kunnskap om prevensjon, herunder bivirkninger og innsettingsmetoder, kan unge jenter få tilført kunnskapen de 8 etterspør, og forhåpentligvis vil bruken av anbefalt prevensjon øke blant unge jenter, og dermed forebygge uønsket svangerskap og abort.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectpåvirkningen_US
dc.subjecthelsesykepleiereen_US
dc.subjectforebygge ufrivillig graviditeten_US
dc.subjectlangtidsvirkende prevensjonen_US
dc.subjectprevensjonen_US
dc.subjectunge jenteren_US
dc.titleHva fremmer og hemmer unge jenters bruk av prevensjon? En kvalitativ studie av hva som påvirker unge jenter til å starte eller endre bruk av prevensjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record