Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLauritzen, Nina
dc.date.accessioned2015-08-11T11:08:54Z
dc.date.available2015-08-11T11:08:54Z
dc.date.issued2015-08-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/296021
dc.description.abstractDenne studien handler om jordmødrenes møte med etniske minoritetspasienter i to fødeseksjoner i sykehus.Det er jordmødrenes opplevelse og erfaring i dette møtet som har blitt undersøkt. Dataene ble samlet inn gjennom kvalitative intervju med 9 jordmødre. Resultatene i undersøkelsen viser at jordmødrenes møte med kvinner med minoritetsbakgrunn blir erfart både positivt og vanskelig.Positive temaområder er særlig knyttet til tillit og takknemlighet, mens problemområdene er knyttet til kommunikasjonsbarrierer, negative holdninger og annerledes kulturell bakgrunn som kjønn og roller,smerteuttrykk og de mange besøkende. Mangelen på felles språk er en av de største utfordringene i forhold til pasienter med minoritetsbakgrunn. Daglig møter jordmødre vanskelige valgsituasjoner og dilemmaer i arbeidet sitt.Det kan være pårørende som ikke følger sykehusets rutiner, tradisjoner som bryter sterkt med den norske kvinnerollen, vurdering av smerteuttrykk og at det finnes negative holdninger til minoritetspasientene blant ansatte. Jordmødrene rapporter mest om negative holdninger som kommer til syne gjennom nedlatende uttalelser og ytringer.De håndterer etiske dilemmaer på ulike måter.Jordmødrene opplever at de har mangelfull kompetanse i forhold til pasienter med minoritetsbakgrunn, og at avdelingen har hatt manglende opplæring i forhold til denne pasientgruppen. Kompetanse som etterlyses spenner fra kunnskap om andre kulturer og land, kulturforståelse, religion og tradisjon og flerkulturell kommunikasjon.Jordmødrene ønsker seg møteplasser der det er rom for å drøfte ulike temaer knyttet til minoritetspasienter.Arbeidserfaring i seg selv fører ikke til at jordmødre får tilstrekkelig kulturell kompetanse, men det ser ut for å være en sammenheng mellom kulturrelatert utdanning, og kunnskap og forståelse for minoritetspasienter.De ansatte ser behovet for at flere jordmødre med annen kulturell bakgrunn blir ansatt i avdelingen. Fødselsomsorgen skal yte likeverdig fødselsomsorg til alle som trenger det, uavhengig av etnisk bakgrunn. Dette betyr at lederen har en viktig oppgave som verdibærer og verdiformidler. Lederens evne til å uttrykke sykehusets verdier og visjoner til ansatte, og skape rom for refleksjonsprosesser rundt jordmødrenes egen praksis, holdninger og verdier vil bidra til å utvikle verdibevissthet og god praksis.I en verdibasert lærende organisasjon lærer jordmødrene av sine suksesser og feil, og bruker denne lærdommen til å oppnå god og likeverdig pasientbehandling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstudentarbeidernb_NO
dc.subjectverdibasert ledelsenb_NO
dc.subjectkvinnernb_NO
dc.subjectjordmødrenb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjecttverrkulturell kommunikasjonnb_NO
dc.subjectkultursensitivitetnb_NO
dc.subjectminoriteternb_NO
dc.subjectfødendenb_NO
dc.subjectkulturforskjellernb_NO
dc.subjectetniske minoritetspasienternb_NO
dc.subjectfødselsomsorgnb_NO
dc.subjectsykehusnb_NO
dc.titleHvordan opplever og erfarer jordmødre møtet med kvinner med etnisk minoritetsbakgrunn i en fødeseksjon i sykehus?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber84 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel