Inkluderende forskning, medborgerskap og utviklingshemming. En deltakerbasert studie om praktisering av medborgerskap i hverdagslivet for personer med utviklingshemming i Norge og Slovakia
Doctoral thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2833131Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Lettlest sammendrag:
Denne studien har to mål.
1. Å beskrive medborgerskapet til personer med utviklingshemming
2. Å beskrive hvordan det er å forske sammen med personer med utviklingshemming
Medborgerskap handler om at alle skal ha like rettigheter. Rett til å jobbe, ha venner, bo hvordan de vil, omgås hvem de vil og så videre.
Rettigheter handler også om hvem som bestemmer i hverdagen. Noe bestemmer vi selv. Noe bestemmer vi sammen med andre.
Deltakelse i samfunnet handler om våre muligheter til å delta i samfunnet slik vi selv ønsker. Om vi har tilgang til jobb, om vi kan utforme fritiden vår slik vi selv ønsker det, om vi får delta i valg osv.
Undersøkelser viser at personer med utviklingshemming opplever at deres rettigheter ikke alltid er ivaretatt. Noen ganger opplever de brudd på sine rettigheter. Dette skjer for eksempel når andre bestemmer hva som er best for dem uten å spørre. Eller når de ikke kan bestemme hvor de skal bo eller hvem som skal komme inn i deres hjem.
Denne studien er gjennomført sammen med personer med utviklingshemming.
I studien er det personer med utviklingshemming selv som snakker om sine hverdagsliv.
Studien ser på hva fortellingene fra hverdagslivet sier om medborgerskap. Studien ser også på hvordan gjennomføringen av studien ved hjelp av en metode har fungert. Metoden heter forskningssirkel.
Paper I: Chalachanová, A., Fjetland, K.J., Gjermestad, A., (2021). Citizenship in everyday life: stories of people with intellectual disabilities in Norway. Nordic Social Work Research. DOI: 10.1080/2156857X.2021.1981985 Not in the file in Brage because of copyright restrictions.
Paper II: Chalachanová, A., Gjermestad, A., & Lid, I. M. (2019). Kap 4. Involvering av personer med utviklingshemming i forskningssirkler. In Askheim, O. P., Lid, I. M., & Østensjø, S. (Red.). Samproduksjon i forskning: forskning med nye aktører. s. 76-93. Universitetsforlaget. DOI: 10.18261/9788215031675-2019-01
Paper III: Chalachanová, A.; Lid, I.M., & Gjermestad, A. (2020). Citizenship of persons with intellectual disabilities within the frame of inclusive research: a scoping review of studies to inform future research. Alter, 15 (2), 139-152. DOI: 10.1016/j.alter.2020.09.001
Beskrivelse
Dissertation Submitted in Partial Fulfilment of the Requirements for the Degree of Philosophiae Doctor (Ph.D), Centre of Diaconia and Professional Practice, VID Specialized University, 2021