KOLS, angst, dyspné og mestring. Hvordan bidra til mestring knyttet til angst ved dyspné hos hjemmeboende KOLS-pasienter?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2788288Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Tema: KOLS, dyspné, angst & mestring
Problemstilling: Hvordan kan sykepleier bidra til mestring knyttet til angst ved dyspné hos hjemmeboende KOLS-pasienter?
Metode: Oppgaven er en litterær oppgave med en forenklet bruk av litteraturstudie. Det er benyttet fag- og forskningslitteratur for å svare på problemstillingen. Det er gjennomført systematiske søk som har resultert i fem studier.
Funn: Studiene tar opp sykepleieveiledning, psykososial støtte og samtale som verktøy til mestring, telemedisin og kontroll over tankesettet.
Drøfting: Drøftingen fokuserer på sykepleiers bidrag til mestring gjennom veiledning som øker sykdomskunnskap- og innsikt, telemedisin, økt kontroll, og psykososial støtte og samtale.
Konklusjon: Oppgaven gir ikke en entydig løsning da KOLS-pasienter håndterer og forholder seg til angst og dyspné på ulike måter. Sykepleier legger til rette for mestring gjennom veiledning til kunnskap og innsikt i egen sykdom, samtale og psykososial støtte, og kontroll av tankesett og dyspnéhåndtering. Avstandsoppfølging og telemedisin gir grunnlag for mestring, ved at pasienten tar kontroll over egen situasjon.